כל הגורמים לצרבת – ולמה אפיון שורש הבעיה קריטי לטיפול

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

הגורמים לצרבת

תוכן עניינים

מה זה בכלל צרבת?

צרבת מתאפיינת בעיקר בתחושת שריפה בחזה ובגרון, אך לעיתים היא מלווה גם בתופעות חמורות יותר כגון: כאבים בחזה ובגרון, בחילות, גיהוקים, קשיי בליעה, טעם וריח רע בפה ועוד.

צרבת היא למעשה סימפטום של תופעה המכונה בעולם הרפואה 'ריפלוקס קיבתי וושטי'. משמעות הדבר היא שמיצים חומציים ברמה גבוהה מאוד עולים מהקיבה לתוך הוושט. בעוד הקיבה יודעת להכיל את רמת החומציות הגבוהה מאוד של המיצים, הוושט ממש לא. ולכן כאשר המיצים מהקיבה פוגשים את הוושט הם צורבים אותו, וגורמים לנו לתסמיני הצרבת המוכרים.

בפתח שמחבר בין הקיבה לוושט, יש מעין כיפה שרירית שסוגרת את מעבר המיצים מהקיבה לוושט,  ה'כיפה' הזו נפתחת בכל פעם שאוכל יורד מהוושט לקיבה, ואז הוא נסגר בחזרה.

השריר הזה עשוי להיות רופף כאשר הקיבה עמוסה מידי בחומצות או באוכל, או כאשר יש חולשה של שרירי האזור. או אז המיצים מהקיבה מוצאים את הדרך לוושט בקלות יתרה והתוצאה מורגשת לנו היטב.

לריפלוקס קיבתי וושטי יכולים להיות הרבה סיבות וגורמים, בהם נדון בשורות הבאות.

 

12 הגורמים העיקריים לצרבת

צריך להקדים ולומר שאצל רוב האנשים הסיבות תהיינה בעיות תזונה, או הרגלים כאלה או אחרים בחיים שמובילים לצרבות, הסיבות הקשות יותר לצרבת שייכות לפלח די קטן באוכלוסייה, כך שאם יש לכם צרבת אין צורך להילחץ.

 

והנה 12 הגורמים לצרבת:

 

  1. תזונה לקויה

מדובר באחד מהגורמים הכי רציניים לצרבות בדור שלנו. זה לא סוד שהדור הזה שמשופע בכל טוב, כאשר בכל פינת רחוב זניחה יש מסעדה לצד קונדיטוריה ומעדניה, וכרטיס האשראי שלנו מגוהץ פעם אחר פעם בחנויות אלו. זאת הסיבה שהצרבות שכיחות במיוחד במדינות המערב העשירות.

לא שיש בעיה לאכול אוכל טוב, אבל צריכה מוגזמת של מזונות מסוימים גורמים מעל לכל ספק לצרבת. למה? כי מאכלים ומשקאות אלו גורמים כל אחד מסיבותיו להאצת קצת ייצור מיצי העיכול בקיבה, מה שמתורגם מהר מאוד לצרבת.

אז אלו מאכלים ומשקאות גורמים לצרבת? מאכלים שומניים, חומציים, חריפים או מתובלים מידי, שוקולד, אלכוהול, קפאין ושתיה מוגזת ועוד.

 

  1. צורת אכילה לא נכונה

גם לצורת האכילה יש משמעות מאוד רצינית באשר להתפתחות של צרבות. ארוחות גדולות מידי מפוצצות את הקיבה וגורמים לחומצות הקיבה לזלוג לוושט, ולכן חשוב לאכול ארוחות קטנות אך רבות לאורך היום. אי אכילה לאורך שעות גם לא טובה לצרבת מכיוון שהיא משאירה את מיצי הקיבה בלי שיהיה להם מה לעכל וזה גורם לצרבות.

לעיסה לא מספיק טובה של האוכל, ושתייה תוך כדי ארוחה גם הם גורמים לצרבות, ויש להימנע מהם.

 

  1. הרגלים לא טובים לאחר הארוחה

יש אנשים שבאופן אוטומטי נזרקים למיטה לאחר הארוחה. אך מה שהם לא יודעים זה שכאשר בן אדם שוכב זה מקל מאוד על חומצות הקיבה להגיע לוושט ובמיוחד לאחר הארוחה. כמו כן פעילות גופנית משמעותית כמו ריצה או שחיה אחרי ארוחה, עשויה אף היא לגרום לצרבת.

 

  1. עישון

אנשים שמעשנים עלולים לסבול הרבה יותר מצרבות. העשן והניקוטין שבסיגריה נכנסים לגוף ועושים שם לא מעט שינויים לא בריאים שמשפיעים בין היתר להתגברות הצרבות. העישון מגביר את קצב ייצור החומצות בקיבה, וגם מחליש את השריר שמפריד בין חומצות הקיבה לוושט. בהקשר זה רצוי גם להימנע מכל מה שמכיל ניקוטין כמו מסטיקים מסוימים ועוד, הניקוטין כשלעצמו גם מעודד מאוד את הצרבות.

 

  1. גיל מתקדם

זה הרי לא סוד שכאשר אנחנו מתבגרים התפקוד של חלקים בגוף שלנו מעט נפגע ונחלש, הדבר גם לנכון למערכת העיכול והשרירים הסובבים אותה. ככל שהגיל מתקדם השריר שסוגר את הקיבה עשוי להיחלש ולזוז מעט, וכך הוא בעצם מתקשה למנוע מעבר מיצים חומציים מהקיבה לוושט.

 

  1. השמנת יתר

השמנת יתר גורמת לעלייה בלחץ התוך בטני, כלומר היא מפעילה לחץ על הקיבה והוושט. לחץ מוגבר זה יכול לגרום לחומצה להגיע אל הוושט, מה שמוביל לצרבת. מה גם שאנשים בעלי עודף משקל מן הסתם לא ממש מצטיינים בתזונה נכונה ומאוזנת, מה שכבר צוין כאן כגורם מוביל לצרבת.

 

  1. הריון

נשים הריוניות סובלות הרבה מצרבות בגלל שני סיבות עיקריות: 1) שינויים הורמונליים בגוף המאיצים את קצב ייצור החומצות בקיבה 2) שינויים אנטומיים פנימיים בגוף בעת ההיריון שמפעילים לחץ על הקיבה וגורמים לצרבת.

 

  1. בקע סרעפתי

בקע סרעפתי הוא קרע בסרעפת, שהוא השריר המפריד בין החזה לבטן. זה יכול לגרום לצרבת כאשר חומצת הקיבה נדחפת אל הוושט.

 

  1. התקפי שיעולים

כאשר אנחנו משתעלים בעוצמה זה מפעיל לחץ פנימי בתוך החזה, מה שעלול לגרום לשרירים לזוז ממקומם וכך לאפשר לתכולת הקיבה לעלות לוושט. ולכן אנשים שיש להם אסתמה או בעיות נשימה שגורמות לשיעולים עזים סובלים יותר מצרבות.

 

  1. חרדה ולחץ

היום יש כבר מודעות די רצינית לכך שלמצב הנפשי שלנו יש השלכות ישירות על הגוף. הדבר בולט במיוחד בקשר המובהק בין מצבי לחץ וחרדה לצרבת. ההסבר לכך הוא שכאשר אנחנו חרדים או לחוצים אנחנו מכווצים את השרירים שלנו, ובין כל שאר השרירים המתכווצים ומתעוותים נמצא גם אותו שריר שתפקידו להפריד בין הקיבה לוושט וכך החומצות מהקיבה מגיעות בקלות לוושט.

יש מי שרוצה לתלות את הקשר בין חרדה ולחץ לצרבת, באכילה הרגשית המופרזת שמצבים נפשיים עגומים גוררים אחריהם.

 

  1. סוכרת

למחלת הסוכרת יש השפעה מאוד משמעותית על הגוף. בין היתר עשויה הסוכרת להאט את קצב העיכול בקיבה. והמזון המתמהמה מלהתפנות גורם לעומס בקיבה שעשוי לגרום לאוכל ולמיצי העיכול שמעורבבים איתו לעלות לוושט.

 

  1. תרופות מסוימות

תפקידן של התרופות בחיינו היא להקל עלינו אך לעיתים הן גובות מאיתנו מחיר בדמות תופעות לוואי כאלה או אחרות. לכל תרופה מצורפת רשימה ארוכה של תופעות לוואי אפשריות, אבל אנחנו לרוב לא טורחים לקרוא את מלוא הרשימה, ולכן אנחנו אפילו לא מודעים לכך שחלק מהתרופות שאנחנו נוטלים אמנם מקלות על בעיה מסוימת, אך הן עשויות מנגד לגרום לצרבות.

 

כיצד נדע אילו מהגורמים האלה, גורמים לנו לצרבת?

אם אתם אנשים צעירים ללא רקע רפואי חריג, אין לכם סיבה לתלות את הצרבות בגורם חמור. במקרה כזה הצרבת נגרמת ככל הנראה בגלל תזונה לקויה, צורת אכילה בעייתית, או הרגלים אחרים לא טובים כמו עישון או שכיבה לאחר הארוחה. ולכן חשוב שתבדקו עם עצמכם (מי כמו אתם בעצמכם, יכולים לדעת מה הם ההרגלים שלכם?) מה מהגורמים שפורטו לעיל יכול להיות הסיבה לצרבת שלכם. תנסו לעשות שינויים בתזונה, או בהרגלים אחרים בעייתיים שלכם, ותהיו ערים לשינויים. (ראו מאמרים מקיפים נפרדים באתר זה על דרכי הטיפול בצרבת)

בגילאים מתקדמים יותר או לאנשים עם רקע רפואי כמו  סוכרת או בעיות אחרות מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא במידה והצרבות חוזרות על עצמן.

 

אם סובלים מצרבות זה אומר שצריך להיפרד מכל המאכלים וההרגלים האהובים?

אנשים שסובלים מצרבות ומגלים שתזונה לקויה היא גורם משמעותי לצרבת, נלחצים לרגע וחושבים שהם לא יוכלו לאכול יותר כמו שצריך. אבל זה לא נכון. אין צורך להתנזר מכל המאכלים. לכל אחד משהו אחר גורם לצרבות, ולכן כל אחד צריך לבדוק עם עצמו מה הם המאכלים הגורמים לו לצרבת. אחד יגלה שאצלו זה אוכל מטוגן, בעוד האחר יגלה שזה דווקא מזון חריף. במידה ועליתם על מה שגורם לכם לצרבת תוכלו להמשיך להנות חופשי מכל שאר המאכלים, שאולי גורמים לאחרים לצרבת, אבל לכם לא.

 

לסיכום:

  • הרבה מאוד אנשים סובלים מצרבת, אבל הגורם לכך עשוי להיות שונה מאדם לאדם. הגורמים לצרבת הם מגוונים והם כוללים בין היתר: תזונה לקויה, צורת אכילה לא תקינה, הרגלים לא טובים לאחר ארוחה, עישון, גיל, השמנת יתר, הריון, חרדה ולחץ, בקע סרעפתי, סוכרת, התקפי שיעולים ותרופות ספציפיות.
  • אצל אנשים צעירים שלא סובלים ממחלות רקע הצרבת נובעת כנראה מהרגלי תזונה לקויים או עישון, בעוד אצל מבוגרים ואנשים עם בעיות בריאותיות ברקע הסיבה עשויה להיות רצינית יותר.
  • על כל אחד לבדוק עם עצמו מה גורם לו לצרבות, על ידי מעקב אחר התסמינים לאחר פעולות או אכילות שלו.

שאלות נוספות

כאשר הצרבות הן כרוניות ומופיעות מספר פעמים בשבוע, או כאשר הן מקשות על התפקוד היומיומי כדאי לבדוק אצל הרופא האם הסיבה לצרבת רצינית יותר.
במקרה שכזה אף פעם לא יזיק ביקור אצל רופא. במטרה להבין טוב יותר את הסיבה לצרבות, כדי לטפל בהן כנדרש.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים