כל הסיבוכים החמורים של הצרבת – זה למה צריך לטפל!

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

את הצרבת אנחנו מכירים כתופעה די שגרתית לאחר ארוחות כבדות. חלקינו כלל לא סובלים מהתופעה, חלקנו מתמודדים איתה מידי פעם, וחלק אחר כבר חווים אותה באופן כרוני.
צרבת בדרך כלל לא מסוכנת, היא מאוד לא נעימה אבל היא לא אמורה לעורר אצלנו דאגה. המצב שונה בתכלית, כאשר הצרבת היא כרונית. אז היא עלולה לגרום לסיבוכים משמעותיים וקשים. לכן אין מקום להזניח את הטיפול בצרבת, לא רק בגלל האי נעימות, אלא למען הבריאות שלנו.
עוד על סיבוכי הצרבת במאמר זה.

סיבוכים בצרבת

תוכן עניינים

על תופעת הצרבת וסיבוכיו.

צרבת זו תחושת צריבה חזקה שאנחנו מרגישים בחזה ובגרון. זה קורה בדרך כלל כאשר השריר הסוגר, שאמור למנוע מעבר של מיצים חומציים מהקיבה לוושט, מתרופף, או שמשהו לוחץ אותו ודוחק בו להיפתח.

כאשר זה קורה המיצים החומציים מגיעים לוושט וצורבים אותו קשות. המיצים החומציים הם חומר מאוד חזק ומרוכז, ולוושט אין את היכולת להכיל אותם. אך כל עוד המיצים האלה מגיעים לוושט לעיתים רחוקות יחסית ובכמויות סבירות, הוושט איך שהוא מתגבר על זה (למרות שנגרמת לנו אי נוחות גדולה). אבל ברגע שהתופעה נעשית כרונית, והמיצים מהקיבה באים לבקר באורח קבע בוושט, הם עשויים לגרום לנזקים מאוד משמעותיים.

לכן חשוב מאוד לטפל בצרבת, ולא לאפשר לו להתרחש בגוף שלנו.

 

מה הם הסיבוכים העיקריים של הצרבת?

לצרבת יש מספר סיבוכים אפשריים. סיבוכים אלו לא באים ביום אחד, אחרי תקופה קצרה של צרבות. הם תולדה של שנים רבות של צרבות קשות ולא מטופלות.

 

ואלו הם סיבוכי הצרבת העיקריים:

 

  • דלקת הוושט וכיבים בוושט

צרבת היא למעשה הגורם הכי נפוץ להתפתחות דלקת הוושט. הוושט מצופה בריריות שתפקידן להגן עליו. כאשר המיצים החומציים עולים שוב ושוב לוושט הם פוגעים בריריות וגורמים לדלקת. בהמשך  זה אף עשוי להתדרדר לכדי כיבים בוושט, שנגרמים בעקבות שחיקה חוזרת ונשנית של ריריות הוושט על ידי המיצים החומציים. כיבים אלה מדממים וגורמים לאי נוחות רבה ולקשיי בליעה. את הכיבים בוושט אין דרך לרפא והם הופכים להיות חלק מהחיים של האדם. הכיבים גורמים לדלקות מתמשכות, שעלולות לגרום לשורת סיבוכים נוספת וחמורה הרבה יותר.

 

  • היצרות הוושט

סיבוך נוסף חמור של צרבות כרוניות, זה היצרות של הוושט. כאשר המיצים החומציים פוגעים ברקמת הוושט, הם עלולים לגרום לחלל הוושט להתכווץ ולהפוך להיות צר יותר. מה שעשוי ליצור חסימה ברמה כזו או אחרת של הוושט.

בשל העובדה שהוושט הוא הציר שדרכו עובר המזון שלנו לקיבה, היצרות שכזו מקשה על בליעת וצריכת מזון בצורה סדירה. היצרות יכולה להתרחש מעוד סיבות מלבד צרבת כגון: פגיעה ברקמות הוושט במהלך ניתוח, בעיה מולדת, כיבים בוושט, כיבים בקיבה, בקע בוושט ועוד.

תופעה זו מחייבת טיפול מהיר, אחרת היא עשויה ללכת ולהחמיר, ואף להפוך לכרונית ובלתי הפיכה. במהלך הטיפול בהיצרות ירחיבו את הוושט וינסו להחזירו למצבו המקורי, במטרה להעלים את התסמינים ולמנוע סיבוכים חמורים אף יותר. נכון להיום בזכות אמצעים טכנולוגיים מיוחדים ניתן לעשות הרחבה אנדוסקופית, המייתרת את הצורך בניתוח פולשני.

 

  • סרטן הוושט

צרבות כרוניות עשויות לעודד התפתחות של סרטן הוושט. המפגש בין החלק התחתון של הוושט עם חומצות הקיבה פעם אחר פעם, עשוי לגרום לשינויים בעייתיים ברירית הוושט ובתאיו. מצב זה מכונה 'תסמונת בארט'.

התסמונות כשלעצמה איננה בעיתית, והיא גם לא גורמת לתסמינים מיוחדים. הבעיה היא שמי שנושא בקרבו את התסמונת נמצא בקבוצת סיכון להתפתחות סרטן הוושט, שהוא סוג סרטן קשה. מי שסובל מתסמונת זו, חייב להיות תחת מעקב וטיפול רפואי תמידי. המעקב עשוי לסייע לגלות את סרטן הוושט במידה והוא קיים בשלב מוקדם, שאז הסיכוי להתמודד איתו טוב יותר, הוא גבוה יחסית.

 

מתי יש חשש שיתפתחו סיבוכי צרבת, או שהם כבר קיימים?

  • כאשר הצרבת מופיעה לצד כאבים או קשיי בליעה
  • כאשר הצרבת מופיעה 2 פעמים בשבוע או יותר
  • כאשר כל הניסיונות השמרניים, והשינויים באורח החיים לא מסייעים
  • כאשר יש הקאות מדממות
  • כאשר הצואה מדממת או בצבע שחור
  • כאשר תסמיני הצרבת מופיעים לצד העדר תאבון, וירידה בלתי מוסברת במשקל
  • כאשר התסמינים מופיעים בפעם הראשונה מעל גיל חמישים
  • כאשר תופעות הצרבת נמשכות לאורך כמה שנים

במקרים אלו אין להשתהות, וחשוב לפנות לעזרה מקצועית, לצורך טיפול בצרבת מהשורש. זכרו, צרבת היא לא תופעה שחייבים לחיות איתה, באמצעות שינויים פשוטים וקלים יחסית באורח החיים אפשר להיפטר לחלוטין מהצרבות.

 

לסיכום:

  • צרבת היא לא רק תופעה מציקה. היא עשויה להיות גם מאוד מסוכנת. צרבת כאשר היא כרונית עלולה להוליד סיבוכים חמורים כגון: דלקת הוושט, כיבים בוושט, היצרות של הוושט, ובמקרי קיצון אפילו לסרטן הוושט, לכן חשוב לשים לב לצרבות ולטפל בהן בזמן.

שאלות נוספות

צרבת הופכת להיות מסוכנת מאוד כאשר היא מופיעה לאורך זמן, ובתדירות גבוהה.
במקרה זה הרופא ינסה לטפל בבעיה באמצעות תרופות. ניתן גם לפנות לטיפול אלטרנטיבי.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים