סובלים מצרבת? מה הסיכוי שהיא נובעת מסוכרת?

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

אם מישהו בעבודה או בבית ישתף אותנו בכך שיש לו צרבת, הידיעה הזאת לא תפיל אותנו מהכיסא. זאת מכיוון שצרבת היא תופעה שכיחה וקיימת אצל המון אנשים ולכן היא גם לא מעוררת אצלנו דאגה מיוחדת.
על אף שברוב המקרים הצרבת איננה בעייתית, בחלק מהמקרים היא עשויה להיות תסמין ועדות לכך שסובלים מסוכרת. צרבת היא תופעה מוכרת בקרב אנשים סוכרתיים, לכן כאשר סובלים פעם אחר פעם מצרבת, אולי כדאי לשלול את החשש מסוכרת.
עוד על צרבת וסוכרת תקראו בשורות הבאות.

סוכרת

תוכן עניינים

סתם צרבת, או סוכרת?

צרבת היא תופעה מאוד שכיחה והיא עשויה לתקוף מהרבה מאוד סיבות. רוב הסיבות הן פשוטות ו'שטחיות' כגון: ארוחות מדושנות ושומניות, שכיבה לאחר הארוחה, העדר פעילות גופנית מספקת, צריכת אלכוהול, עישון, הריון ועוד.

אך במיעוט המקרים צרבת היא רק סימפטום של מחלה חמורה יותר כגון סוכרת.

יש לכם צרבת? אין סיבה שתיכנסו ללחץ. רוב הסיכויים שהצרבת שלכם לא באה בעקבות סוכרת, אך כדאי מאוד שתהיו מודעים לאפשרות הזו ובמידה ואתם סובלים מצרבת לצד עוד סימנים של סוכרת (צמא, התקפי רעב עוצמתיים, עייפות, השתנה בתדירות גבוהה, ירידה לא מוסברת במשקל ועוד) תוכלו לזהות את הסוכרת בשלב מוקדם, או למנוע את הצרבות באמצעות טיפול נכון הנותן מענה הולם לגורם הפנימי והאמיתי לצרבות.

 

כיצד גורמת סוכרת לצרבת?

כדי להבין כיצד נגרמת צרבת בעקבות סוכרת, יש להבין תחילה מעט מה מתרחש בקיבה שלנו.

בקיבה שלנו מופרשות חומצות שתפקידן לעכל את המזון המתרכז שם. רמת החומציות של חומצות הקיבה היא גבוהה מאוד, עד כדי כך שאם תשפכו מעט מהחומצה הזו על עור גופכם מיד תקבלו כוויה רצינית. הקיבה מצופה מבפנים ברירית מיוחדת שמסוגלת להכיל את החומציות המופרזת הזו, לכן לא נגרם נזק, צריבה או כוויה לקיבה.

צרבת תתחולל כאשר מיצי קיבה אלה יעלו מאזור הקיבה לוושט. רירית הוושט בניגוד לזו של הקיבה, איננה חסינה בפני רמת החמוציות הגבוהה של מיצי העיכול, לכן היא נצרבת ונכוות. המגע הזה בין חומצות הקיבה לרירית הוושט, הוא זה שגורם לנו לצרבת ולתסמיניו.

רוב האנשים אינם חווים צרבת מכיוון שבין הקיבה לוושט יש שסתום שרירי, שתפקידו למנוע זליגה של מיצים חומציים לוושט. אך כאשר השסתום נחלש, או שהוא נדחף על ידי תכולת הקיבה הוא נפתח ותכולת הקיבה עושה את הדרך לוושט בחדווה ובדיצה.

לאחר שהבנו את הרקע הכללי של הצרבת, נוכל להבין את הקשר שלה לסוכרת.

סוכרת עשויה לגרום לסיבוך בשם 'גסטרופרזיס'. גסטרופרזיס פוגעת בתנועתיות הקיבה, וגורמת בין היתר להשתהות המזון בה. וכאשר תכולת הקיבה מתרוקנת באיטיות רבה וממלאת את הקיבה, גובר הסיכון לזליגת המזון בתוספת מיצי העיכול החומציים לוושט ובעקבות כך נוצרות הצרבות.

 

כיצד נוכל לדעת האם הצרבת נגרמת מסוכרת?

התשובה הפשוטה לכך היא: על ידי שימת לב לעוד תסמינים של גסטרופרזיס. במידה וסובלים רק מצרבת, אין סיבה אמיתית לחשוש שהצרבת היא תסמין של סוכרת, אך במידה וקיימים עוד תסמינים, יש מקום לחשש ולבדיקה.

ואלו הם התסמינים העיקריים של גסטרופרזיס מלבד צרבת:

  • הקאות זמן רב אחרי סיום הארוחה
  • תחושת שובע בלתי מוסברת
  • בחילות
  • כאבי בטן מידי פעם
  • ירידה לא מוסברת במשקל

במידה והצרבת מופיעה אצלכם לצד תסמינים אלה, מומלץ לכם לשקול בדיקת סוכרת.

 

כיצד מתמודדים עם צרבת שקשורה לסוכרת?

זה מאוד תלוי באיזה פוזיציה אתם נמצאים.

 

חולי סוכרת:

במידה ואתם יודעים שאתם סוכרתיים, או שאתם גבוליים למחלה. הדרך הכי טובה שלכם למנוע את הצרבות, היא לטפל בסוכרת ולמנוע התפתחות של גסטרופרזיס. במידה ואתם גבוליים לסוכרת תקפידו על תזונה נכונה ומאוזנת, ובמידה ואתם כבר סוכרתיים פנו לרופא לקבלת טיפול מתאים.

 

חולי סוכרת שכבר פיתחו גסטרופרזיס

במקרה זה יצטרכו לטפל בגסטרופרזיס כדי למגר את הצרבות. הטיפול בגסטרופרזיס תלוי בחומרת הבעיה.

במקרים קלים הטיפול יכלול שינויים בתזונה והורדת כמות צריכת מאכלים שומניים, צמצום כמות צריכת הסיבים וצריכת מזון נוזלי כמה שיותר. כמו כך כדאי להתרגל לאכילת ארוחות קטנות אך תכופות. ככל שהגסטרופרזיס תהיה חמורה יותר, כך גם משטר התזונה יהיה קפדני יותר.

במקרים חמורים יותר הטיפול בגסטרופרזיס ידרוש טיפול תרופתי, שיתמוך בקיבה וירוקן את תכולתה.

בעולם המתקדם של זמנינו ניתן להשתיל קוצב לקיבה, שבאמצעות קיצוב חשמלי הוא מסייע לשריר הקיבה לפעול כנדרש ובכך מחזיר במידה רבה את המצב לקדמותו.

יש להתייעץ עם הרופא לגבי הטיפול הנכון לגסטרופרזיס, בכל מקרה לגופו.

 

לסיכום:

  • צרבת יכולה לנבוע מקשת רחבה של סיבות ולעיתים רחוקות היא עשויה להוות עדות לסוכרת. מחלת הסוכרת עלולה לגרום למחלה בשם גסטרופרזיס, שפוגעת בתפקוד התקין של הקיבה ומוביל בין היתר לצרבת. יש לפנות לרופא בכל מקרה בו חוששים שהצרבת מקורה בסוכרת.

שאלות נוספות

ממש לא. צרבת עשויה לנבוע משלל סיבות רבות ומגוונות, אך אי אפשר לשלול את הקשר לסוכרת.
בכל מקרה של צרבות ללא סיבה, מומלץ לפנות לבדיקת רופא.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים