עישון – והקשר שלו להעצמת הצרבת

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

אחת האוכלוסיות המוכות ביותר בצרבת היא אוכלוסיית המעשנים. אז נכון המעשנים כבר שמעו אין ספור רשימות מאיימות של בעיות שעלולות להיגרם מעישון. אבל יש בעיה אחת הנגרמת מעישון שהיא לא מופיעה כ'איום עתידי' על המעשנים, אלה היא מורגשת כאן ועכשיו, גם אצל מעשנים צעירים.
יותר ויותר מחקרים מבססים את הקשר שבין עישון לצרבות. מי שמעשן לא כל כך זקוק למקרים אלו, מכיוון שהוא בעצמו מהווה 'מעבדה' שמוכיחה את הקשר הזה, ואת הקשר הזה הוא חווה לא פעם על עצמו. אז הגיע הזמן להבין את הקשר בין עישון לצרבת, למה זה קשור, והאם לא יהיה מנוס מלחדול לעשן? (ברור לי שבשלב זה איבדנו אותך, אם אתה מעשן כבד(: ) על כך במאמר זה.

עישון וצרבת

תוכן עניינים

אי אפשר לדבר על הקשר בין עישון לצרבת מבלי להבין – מהי צרבת?

הרופאים יקראו לזה 'ריפלוקס קיבתי וושטי' ובשפה אנושית מונגשת יותר, מדובר בעצם במיצי עיכול מאוד חומציים שעולים מהקיבה לוושט.

מתי זה קורה, ומתי לא?

הקיבה מייצרת בעצמה את מיצי העיכול החומציים האלה במטרה לעכל את האוכל שלנו כנדרש. אך כאשר אנחנו צורכים יותר מידי אוכל שומני, חומצי, חריף. או אלכוהול וקפאין קצב ייצור החומצות בקיבה יוצא מפרופורציות, והוא מואץ משמעותית. מה שגורם למיצי הקיבה החומציים לעלות לוושט.

למה זה בעייתי?

לקיבה יש את כל התנאים הנדרשים כדי להכיל רמת חומציות גבוהה כזו, אך לוושט אין את התנאים האלה. ולכן כאשר הוושט פוגש את מיצי הקיבה הוא נצרב ונכווה, ולמפגש הזה בין הוושט לחומצות ולתסמיניה אנחנו קוראים – צרבת.

למזלנו יש בין הקיבה לוושט שריר טבעתי שתפקידו לחסום את מעבר המיצים החומציים לוושט. אך כאשר הקיבה מלאה מידי באוכל או חומצות, או כאשר אנחנו עושים פעולות מסוימות כגון שכיבה מיד לאחר הארוחה, השריר הזה זז ממקומו ומאפשר למיצי עיכול לחדור לוושט.

אחד מהגורמים המעודדים את הגעת חומצות הקיבה לוושט זה עישון, עליו נרחיב בשורות הבאות.

 

האם זה אכן מוכח שעישון מגביר צרבת?

נכון להיום אין כמעט ספק לגבי העובדה שעישון מגביר צרבת. כל המומחים יודעים להצביע על התופעה המטרידה, וזה ניכר בהחלט גם בנתונים הסטטיסטיים, בהם ניתן לראות בבירור שאנשים שמעשנים מתלוננים יותר על צרבות קשות.

 

למה עישון מגביר צרבת?

העישון מגביר צרבת לא רק בדרך אחת, יש מגוון פעולות הרסניות המתרחשות בגוף בעת העישון. חלק מפעולות אלו גורמות באופן ישיר להיווצרותן של צרבות ולהעצמתן.

 

והנה הדרכים הנפוצות דרכן העישון גורמת לצרבת:

 

  • ירידה ברמות החמצן והפחמן הדו חמצני בדם

עישון עלול לגרום לצרבת מכיוון שהוא מוביל לכך שרמות החמצן והפחמן הדו חמצני בדם יורדות. זה מקשה על מערכת העיכול לבצע את מלאכתה כנדרש. ואז קצב ייצור החומצות בקיבה עולה.

 

  • חוסר של רוק בגוף

עישון עלול להוביל לצרבת על ידי גרימת חוסר איזון בגוף, מה שגורם לו לייצר מעט מדי רוק. חוסר זה ברוק יכול להוביל להצטברות של חומצת קיבה וזה מה שגורם לצרבת.

כדי שהקיבה שלנו לא תייצר חומצה יתר על המידה, אנו זקוקים לרמות נאותות של רוק. עישון יכול לגרום לחוסר זה על ידי הפסקת ייצור הרוק וכך הוא גורם לקיבה שלנו לייצר יותר חומצה מהרגיל.

 

  • ניקוטין

ניקוטין הוא אלקלואיד שנמצא בעלים של טבק. זהו חומר ממריץ שגורם לקצב הלב לעלות, מה שגורם לשחרור אדרנלין בגוף. זה גורם לשחרור של ביקרבונט, שעלול לגרום לרפלוקס חומצי. עישון וניקוטין גם מקשים על מעבר המזון דרך הקיבה אל המעי הדק מה שמגביר עוד את קצב ייצור חומצות הקיבה שיוביל בסופו של דבר לצרבת

 

  • שיעולים

זה הרי ידוע שעישון גורם בין היתר לגירויים בגרון, מה שמוביל לשיעולים חזקים. שיעולים אלו עלולים בהחלט לזעזע את מערכת העיכול ולגרום למיצי העיכול לעלות לוושט.

 

אז מה עושים, פשוט מפסיקים לעשן?

לעיתים נדמה שאין דבר קשה יותר למעשן ממוכר מאשר לחדול מעישונו. אך במקרה זה נראה כי לא יהיה מנוס מלחדול לעשן או לפחות להקטין דרסטית את היקף העישון. אם זה ממש קשה תשתדלו להפסיק את העישון לפחות לתקופה הספציפית בה אתם סובלים מהצרבות. או שתנסו למצוא חלופות מזיקות פחות מעישון.

 

למה לא להמשיך לעשן, ולהרגיע את הצרבות עם תרופות נוגדות חומצה?

תרופות נוגדות חומצה הן אמנם מעולות להרגעת הצרבות. אך הן מומלצות לשימוש זמני ומקומי לאנשים הסובלים מהתקפי צרבות פתאומיות. שימוש עם התרופות לטווח ארוך עשוי להוליד תופעות לוואי לא פשוטות. כל שימוש עם תרופה לצרבת (גם אלה שניתנות ללא מרשם רופא) למשך יותר משבועיים מחייב הסכמת רופא.

 

האם נכון לומר 'אז שיהיה לי צרבת, העישון חשוב לי יותר' ?

זו אמירה לא רק לא נכונה, אלא ממש מסוכנת. צרבת כאשר היא הופכת להיות כרונית עשויה לגרום לסיבוכים רפואיים משמעותיים מאוד בוושט, שלעיתים כבר לא הפיכים. זה יכול להיות דלקת בוושט, היצרות של הוושט ואפילו סרטן הוושט, שהוא סוג מאוד קשה של סרטן.

ולכן במידה והעישון גורם לכם לצרבות פעם אחר פעם, ובמיוחד כאשר הצרבות הן כרוניות (מופיעות פעמיים בשבוע או יותר, או משבשות את סדר היום התקין) יש קודם כל להפסיק לעשן, ולפנות לרופא לאבחון ולקבלת טיפול מתאים.

 

לסיכום:

  • אחת האוכלוסיות שהכי סובלת מצרבת, היא אוכלוסיית המעשנים. יותר ויותר מחקרים מוכיחים את הקשר בין עישון לצרבת, וכן הסטטיסטיקה תומכת בטענה זו.
  • העישון גורם לצרבת בין היתר באמצעות: הניקוטין שבה, חוסר של רוק בגוף, שיעולים, ירידה ברמות החמצן והפחמן הדו חמצני בדם.
  • ולכן הדבר הכי נכון לעשות במקרה כזה, זה להפסיק לעשן, או לפחות לצמצם דרסטית את היקף העישון.
  • לא יהיה נכון להמשיך לעשן ולהרגיע את הצרבות עם נוגדי חומצה לאורך זמן, מפני שזה עלול להוליד תופעות לוואי בעייתיות. כמן כן אין להתעלם מהצרבות כאשר הן מופיעות בתדירות גבוהה, מכיוון שזה עשוי לגרום לתסביכים רפואיים משמעותיים בוושט.

שאלות נוספות

כמובן שלא כל מעשן יסבול מצרבת. אבל אנשים מעשנים נמצאים בהחלט בקבוצת סיכון לצרבת.
בהחלט. יש עוד גורמים לצרבת, כמו מזונות שומניים, חומציים, חריפים, קפאין ואלכוהול. מומלץ לבדוק האם הם הגורמים לצרבת, או דווקא העישון, ולפעול בהתאם למסקנות.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים