צרבת? תסמינים? – 12 תסמיני הצרבת שחשוב מאוד להכיר

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

מי שיש לו כבר קצת היסטוריה של התמודדות עם צרבת חזקה יודע שזה לא תמיד מסתכם רק בתחושות השריפה בחזה ובגרון. לעיתים הצרבת גורמת גם למגוון תסמינים לא נעימים ואף קשים אחרים.
למעשה ייתכן שאתם חווים כל מיני תסמינים לא נעימים שלאו דווקא נתפסים בעיני אנשים כקשורים לצרבת, שיש להם קשר מובהק וישיר לצרבת. למה זה חשוב? כי אם לא נדע מה המקור לתסמינים אלה, כיצד נדע לטפל בהם כנדרש?
במאמר זה נסקור מגוון תסמיני צרבת אפשריים, כאלה המוכרים יותר וכאלה שפחות. כמו כן נלמד לדעת שכאשר תסמינים של צרבת מסוימים מופיעים יש לפנות לרופא בהקדם.

תסמיני צרבת

תוכן עניינים

לפני שנכיר את התסמינים של צרבת, כיצד הם בכלל נגרמים?

בניגוד למה שהרבה אנשים נוטים לחשוב, תחושות הצריבה בחזה ובגרון הן לא הבעיה עצמה של הצרבת, הן רק סימפטומים של בעיה עמוקה יותר.

הקיבה האנושית מפרקת את האוכל שמגיע אליה, את האוכל היא מפרקת באמצעות מיצי עיכול חומציים מאוד שהיא משחררת לתוך עצמה, שהם למעשה מפרקים את האוכל. המזל שלנו הוא שרקמות הקיבה יודעות להכיל את רמת החומציות הגבוהה הזו, והן לא נפגעות ממנה.

מי שמוביל את האוכל שאנו צורכים מהפה לקיבה זה הוושט, שזה מעין צינור שמחבר בין השניים. הוושט שלא כמו הקיבה לא יודע להתמודד עם רמת החומציות של מיצי הקיבה. ולכן יש מעין שריר/סוגר שיושב על הפתח שמחבר בין הוושט לקיבה. השריר הזה נפתח רק כאשר אנחנו בולעים אוכל, במטרה לאפשר לאוכל להגיע לקיבה, ומיד לאחר מכן הוא נסגר כדי למנוע הגעת חומצות מהקיבה לוושט.

צרבת מתפתחת כאשר מיצי עיכול מהקיבה מצליחים בכל זאת להגיע לוושט, והם צורבים אותו. למה זה קורה?

ברוב המקרים זה קורה בגלל הרגלי תזונה לקויים שגורמים לקיבה להפריש יותר מידי חומצות, או בגלל חושלת שרירים באזור הקיבה, שבגינה ה'סוגר' לא עושה את העבודה. לעיתים רחוקות יותר מדובר במחלה כזו או אחרת שגורמת לצרבות.

 

מתי התסמינים של הצרבת מופיעים?

זה מאוד משתנה מאדם לאדם, וזה מאוד תלוי ברמת הרגישות של האדם לצרבות.

התסמינים יופיעו לרוב לאחר תום ארוחה דשנה, כאשר המזון שאכלנו במהלך הארוחה ממריץ את ייצור חומצות הקיבה. הסיכוי לסבול מתסמיני הצרבות עולה עוד כאשר נשכבים בצמוד מידי לסיום הארוחה, מכיוון שכאשר הגוף במצב שכיבה קל יותר למיצי הקיבה להגיע לוושט. כמו כן נכון הדבר כאשר עושים פעילות גופנית מוגברת מיד לאחר הארוחה.

ניתן להשתמש גם בעיתוי של הופעת התסמינים כדי להבין האם מקורם בצרבת. תסמינים המופיעים בזמנים ובתנוחות שצוינו לעיל, ייתכן מאוד שמקורם בצרבת.

 

מי עשוי לסבול יותר מתסמינים של צרבת?

  • מי שסובל מהשמנת יתר
  • נשים בהריון
  • מעשנים
  • מי שצורך יותר מידי אלכוהול
  • אנשים הצורכים מזון שומני, חריף וחומצי.

 

והנה 12 תסמיני הצרבת שכדאי להכיר:

 

  1. תחושות שריפה/צריבה בחזה ובגרון

זה למעשה התסמין הנפוץ והמוכר ביותר של הצרבת, לעיתים הצריבה תורגש רק באזור החזה ולעיתים היא תתפשט גם לגרון. זה תלוי בצורה בה החומצות עולות מהקיבה לוושט, ובעוצמתן של החומצות.

 

  1. בחילות

הצרבות עשויות לגרום גם לבחילות. זה קורה כאשר חומצות הקיבה עולות בסערה מהקיבה לאזור הפה, והן גורמות לטעם ממש לא נעים שמשתלט על הפה. כשזה קורה זה עשוי לגרום לבחילות. הבחילות מתאפיינות בתחושה חזקה של צורך להקיא, אבל למעשה לא באמת מצליחים להקיא.

 

  1. טעם מר בפה המלווה בריח לא נעים הנודף ממנו

מסתבר שמיצי הקיבה לא רק חומציים בטירוף, הן גם מרות מאוד ומדיפים ריח ממש לא נעים. לעיתים המיצים עולים במעלה הגרון ומגיעים ממש עד לפה, ואז אנחנו בעצם "נהנים מכל הטוב הזה"

 

  1. קשיי בליעה ואי נוחות או כאב בגרון

הוושט אחראי על קליטת האוכל מהפה והורדתו לקיבה, כאשר מיצי הקיבה חודרים לתוך הוושט הוא נפגע, ואחד התסמינים שעשויים להופיע בעקבות זה, זה התכווצות של הוושט. להתכווצות זו עשויה להיות השפעה ישירה על יכולות הבליעה של האדם. למצב זה קוראים בעולם הרפואה 'דיספגיה'. אדם הסובל מתופעה זו ירגיש כאילו נתקע לו דבר מה בגרונו, מה שיכול לגרום גם לתחושת היחנקות.

 

  1. צרידות

צרבת עלולה לגרום לצרידות עקב דלקת גרון, שהיא דלקת של תיבת הקול. תיבת הקול נהיית מודלקת כתוצאה מחומצת קיבה שנכנסת לתוכה ומגרה אותה. זה גורם לנפיחות ולכאבים באזור, שעלולים להוביל לצרידות.

 

  1. פה יבש

יש כמה סיבות אפשריות לכך שהצרבת גורמת לפה להתייבש. זה יכול להיות החומצה עצמה שמייבשת את הרוק בפה. כמו כן ייתכן שזה קורה בגלל שאיפת אוויר תדיר וחזק יותר בעת התקף צרבות, מה שגורם על הדרך לייבוש הפה. ויהיה מי שיטען שהיובש בפה לא קשור באופן ישיר לצרבת, אלא התרופות הנלקחות להרגעת הצרבת הן הגורמות לייבוש הפה.

 

  1. ייצור עודף של רוק

צרבת עלולה לגרום לייצור עודף של רוק מכיוון שהיא מגרה את בלוטות הרוק.

הרוק מורכב ממים, ריר ומלחים. ריר הוא נוזל סמיך המצפה את פנים הפה והגרון כדי להגן עליהם מפני פציעה. והמלחים נועדים לשיפור יכולת העיכול של הגוף. ייצור עודף של רוק עלול להיגרם מאלרגיות למזון, ריפלוקס חומצי (שזה צרבת) או בעיות קיבה אחרות. בעולם הרפואה מסבירים את ייצור המוגבר של הרוק בעת צרבת, כהתמודדות טבעית של הגוף עם הצרבות. הגוף בעצם מגביר את קצב ייצור הרוק על מנת שהוא ישטוף את חומצות הקיבה מהפה ומהוושט בחזרה לקיבה.

 

  1. גיהוקים

גיהוק הוא רפלקס טבעי שעוזר לשחרר עודפי גזים מהקיבה. כאשר אנשים חווים צרבת, הם נוטים לגהק בתדירות גבוהה יותר בגלל העלייה בייצור חומצת הקיבה במעיים. מה שעשוי לעזור להם להתמודד עם הצרבת, זאת גם הסיבה שאנשים עם צרבות סובלים גם מגרפסים. אך לעיתים בעת התקף צרבת, הגיהוקים עשויים להפוך לעוצמתיים מידי ולא נעימים בעליל.

 

  1. נדודי שינה ליליים

כאשר אדם נמצא במצב שכיבה, ובמיוחד אם הוא אכל בשעות הצמודות לזמן השינה, גובר מאוד הסיכוי לכך שהוא יסבול מצרבות. זאת הסיבה שהרבה מאוד אנשים סובלים מצרבות קשות דווקא בלילה, עד כדי התעוררות חוזרת ונשנית לאורך כל הלילה. מצב זה גורם גם לאנשים להיות נטולי כוח ועייפים בבוקר שלמחרת.

 

  1. עששת וחורים בשניים

החומצה שעולה מהקיבה יכולה גם לזרום אל הפה, שם היא תמיס את אמייל השן (חומר המצפה את השיניים) ותגרה רקמות רכות של הפה. זו הסיבה שאנשים שסובלים מצרבת, ובמיוחד אלה המתמודדים עם צרבת כרונית עלולים לסבול מעששת או שחיקת שיניים. לכן חשוב מאוד לצחצח שיניים ולשטוף את הפה היטב אחרי כל התקף צרבת.

 

  1. בעיות במערכת הנשימה

מערכת הנשימה כולה היא מערכת מאוד מורכבת ועדינה. והיא לא מסוגלת להתמודד עם 'גורמים זרים' כמו אוכל או חומצות החודרים אליה. כאשר חומצות הקיבה עולות לוושט הן עשויות לעיתים גם להגיע איך שהוא למערכת הנשימה.

במקרה שכזה מערכת הנשימה לא לוקחת סיכונים והיא עושה הכול כדי להרחיק את מה שהסתנן אליה החוצה. הדרך של מערכת הנשימה לעשות זאת, היא באמצעות שיעול. זאת הסיבה שבעת צרבת אנשים מסוימים סובלים מהתקף שיעול עוצמתי, שמדמה שיעולים המקדימים להתקף לב.

 

  1. חרדה

חלק מתסמיני הצרבת הקשים דומים מאוד לתסמינים של התקף לב. מה שגורם לאנשים להיכנס להתקף חרדה של ממש כאשר הם סובלים מצרבות. זה גורם להם לדופק מואץ ולעוד תסמינים פיזיולוגיים המיוחסים לחרדה.

 

איזה תסמינים של צרבת מצריכים פניה לרופא?

לרוב הצרבת ותסמיניה איננה מסוכנת. אבל תסמינים מסוימים שלה עשויים להצביע על בעיה חמורה יותר. במקרים נדירים יחסית אנשים מסוימים נוטים לפרש תסמינים של התקף לב כתסמינים של צרבת, בגלל הדמיון בין התסמינים.

ולכן חשוב לפנות לרופא כשאר מופיעים התסמינים הבאים של צרבת:

  • צרבת כרונית המופיעה יותר מפעמיים בשבוע
  • קשיי בליעה
  • קשיי נשימה
  • כאבים ולחץ בחזה
  • כאשר הטיפולים המקובלים לצרבת לא פועלים
  • בעיות במערכת העיכול
  • הקאות עם דם
  • צואה עם דם
  • צואה כהה
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • צרבות התוקפות לראשונה בגיל מתקדם (מגיל חמישים ומעלה)

 

את כל התסמינים של צרבת תוכלו להרגיע באמצעות שינויים בהרגלי התזונה או תרופות, ראו מאמרים מקיפים ומרתקים על דרכי טיפול והרגעה לצרבת ותסמיניה באתר זה.

 

לסיכום:

  • בעוד יש תסמינים מאוד מובהקים המזוהים אוטומטית עם צרבת, יש תסמינים הנובעים מהצרבת שאנשים כלל לא מודעים לקשר שלהם עם צרבת.
  • בשביל להצליח לטפל בתסמינים אלה כנדרש חשוב לדעת מה המקור שלהם, ולכן חשוב כל כך להכיר את כל תסמיני הצרבת.
  • תסמיני הצרבת מופיעים לרוב לאחר ארוחות, או בעת שכיבה או פעילות גופנית משמעותית לאחר הארוחה.
  • מי שנמצא בקבוצת סיכון של תסמיני צרבת הם בין היתר: אנשים עם השמנת יתר, נשים הריוניות, מעשנים, צרכני אלכוהול ועוד.
  • התסמינים העיקריים של צרבת כוללים: תחושות צריבה בחזה ובגרון, קשיי בליעה, עודף רוק, התקפי שיעול, צרידות, גיהוקים, פה יבש, נדודי לילה, עששת ובעיות בשיניים, בעיות במערכת הנשימה ועוד.
  • כאשר מופיעים תסמינים מסוימים של צרבת חשוב לפנות לרופא בהקדם במטרה לשלול או לאשש קיומה של בעיה חמורה יותר, תסמינים אלה כוללים: קשיי בליעה, קשיי נשימה, כאבים ולחץ בחזה, כאשר הטיפולים המקובלים לצרבת לא פועלים, בעיות במערכת העיכול, הקאות עם דם, צואה עם דם, צואה כהה, ירידה לא מוסברת במשקל, ועוד.

שאלות נוספות

אין לזה נוסחה מדויקת. יש אנשים שסובלים מתסמיני צרבת לאורך דקות בודדות, ולעומתם יש אחרים שסובלים מהם לאורך שעות ארוכות.
לרוב תסמיני הצרבת כשלעצמם אינם מסוכנים כלל, אך במקרים מסוימים הם עשויים להעיד על מצב רפואי בעייתי בגוף.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים