כל האמת המבאסת על הקשר בין קפה / קפאין, לצרבת.

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

כוס קפה הפך לחלק אינטגראלי מהתרבות שלנו. אנחנו פותחים איתו את הבוקר, נהנים ממנו בהפסקות מנוחה במהלך היום, וגם בערב אנחנו מקנחים איתו את הארוחה – הוא מסב לנו ללא ספק עונג גדול.
אך למרבה הצער חלק מאיתנו מגלים במהלך החיים שמשקאות עם קופאין בכלל, וקפה בפרט גורמים להם לצרבות קשות. האם יש שחר לעובדה הזאת? ואם כן האם אפשר להגניב לפחות כוס קפה אחד ביום? ומה לגבי תחליפים ראויים? – על כך תקראו במאמר זה.

קפה וצרבת

תוכן עניינים

מהי צרבת – הסבר מתומצת

צרבת (ריפלוקס קיבתי וושטי) היא למעשה כוויה פנימית בתוך הגוף שלנו. כוויה זו מתרחשת כאשר מיצי עיכול מאוד חומציים מהקיבה עולים לוושט.

רירית הוושט עדינה מידי בשביל להתמודד עם החומציות הגבוהה של המיצים והיא נכווית מהם. את כל ההתרחשות הפנים גופית הזו אנחנו מתמצתים למילה אחת – צרבת.

מיצי עיכול חודרים לוושט אצל כולם בכל יום. אבל אצל רובנו זה לא יתורגם לצרבת מכיוון שמדובר בכמות מוגבלת של מיצים, שעולה לוושט לזמן קצר בלבד. מה גם שרמת החומציות שלהם מאוזנת.

זליגה זו תהפוך לצרבת, ואף לצרבת קשה מאוד, כאשר הזליגה היא מאסיבית, לאורך זמן. וכאשר רמת החומציות של מיצי העיכול חורגת מהנורמה.

התקף צרבת יכול לקרות מהרבה גורמים כגון: חולשת השריר-שסתום שאמור למנוע זליגת מיצים מהקיבה לוושט, צריכת תזונה שמעודדת ייצור עודף של חומצתיות בקיבה, עודף משקל, הריון ועוד.

גם משקאות עם קפאין ובראשם קפה, נחשבים כמחוללי צרבת. עליהם נתמקד בשורות הבאות.

 

האם זה נכון שקפאין וקפה גורמים לצרבת?

ברמה העקרונית קפאין וקפה בהחלט עשויים לעודד צרבות.

יחד עם זאת יש לדעת, שבכל הקשור לצרבת, אין נוסחה מדויקת שיודעת לחזות מה מחולל את הצרבות באופן חד משמעי. זה עשוי להשתנות מאוד מאדם לאדם.

לצורך העניין יכול להיות בן אדם שיחווה התקף צרבת חריף בכל פעם שיאכל חצילים, אך עם קפה ומשקאות שמכילים קפאין זה אף פעם לא יקרה לו. כך שההחלטה האם קפאין וקפה גורמים לבן אדם לצרבת, צריכה להיעשות לאחר בדיקה אינדיבידואלית, במהלכה בודקים האם הגוף מייצר צרבות לאחר צריכת קפה, והאם הוא לא מייצר כאלה כאשר אנו נמנעים מהמשקה המר הזה.

אצל אנשים שאצלם צריכת קפה או משקאות אחרים עתירי קפאין היא מוגזמת, הסיכוי שהם יסבלו מצרבות הוא גבוה הרבה יותר.

צריכת כוס קפה אחד או שתיים ביום, ברוב המקרים לא אמור לגרום לצרבות.

 

מי אמר שזה הקפה, אולי זה בכלל החלב?

חלב הוא משקה שקשר את גורלו עם גורל הקפה. הזוגיות ביניהם פורחת ומשגשגת והיא רק מתחזקת עם השנים.

חלב ידוע כמשקה שמרגיע צרבות בטווח הזמן המיידי, אך לטווח הארוך הוא רק מגביר יותר את הצרבת, מכיוון שהוא מעצים את קצב ייצור חומצות הקיבה.

בעקבות כך נשמעת טענה שהאשם האמיתי לצרבות לאחר צריכת קפה, הוא בכלל החלב ולא הקפה. אי אפשר לשלול טענה זו מהיסוד, אך כאמור חלב גורם לצרבת לטווח הארוך יותר, ואם תסמיני הצרבת מופיעים תכף עם סיום הקפה, נכון יותר יהיה להניח שהגורם הוא הקפה ולא החלב.

בשביל לבדוק את זה בצורה יסודית עם עצמכם, תנסו לראות עם אתם סובלים מצרבות אחרי שתיית חלב ללא קפה, והאם שתיית קפה ללא חלב או משקאות אחרים עם קפאין גורמים לכם לצרבות. מבחן פשוט ונגיש זה, יגרום לכם להיות חכמים יותר באשר לגורמים לצרבות שלכם.

 

כיצד גורמים משקאות עם קפאין וקפה לצרבת?

קפאין הוא חומר שממריץ את הגוף ומעיר אותנו מהישנוניות שלנו, הוא גם די ממכר. הקפאין מככב בין היתר בקפה, משקאות אנרגיה תוססים, תה, קקאו וקולה.

הבעיה עם הקפאין היא, שהוא גורם לחלק משרירי מערכת העיכול רפיון. זה עשוי לכלול גם את שריר-שסתום שמוצב בין הקיבה לוושט על מנת לנעול בעד מיצי העיכול להגיע לוושט. כאשר השריר הזה רפוי, זה אומר ש'המאבטח נרדם בשמירה' ומיצי העיכול עושים את דרכם באין מפריע לוושט ולגרון, ופעמים שהם מגיעים אפילו עד לפה.

 

האם יש תחליפים ראויים לקפה ומשקאות אחרים עם קפאין כדי למנוע צרבת?

תודעת הבריאות הולכת ומתקבעת יותר ויותר בקהילה הצרכנית, מה שדוחף את היצרנים המובילים בשוק לעשות התאמות מסוימות. במסגרת המגמה הזו, ניתן למצוא היום בכל סופר: קפה ללא קפאין, תה ללא קפאין ואפילו קולה ללא קפאין. וכל אלה מהפירמות הגדולות והאהובות על כולנו.

משקאות אלה אמנם לא יזרימו לגופנו את חומר הקפאין אליו אנו מכורים. אבל הם לפחות ימשיכו להעניק לנו את הטעם האהוב של המשקאות האהובים עלינו.

 

לסיכום:

  • בין כלל הגורמים שעשויים לגרום לצרבת, יש גם את הקפה ומשקאות אחרים שמכילים קפאין.
  • הקפאין הוא חומר שמרפה את שרירי העיכול, ובכך הוא עשוי לעודד צרבות קשות.

שאלות נוספות

ברוב המקרים צריכה מצומצמת של קפה לא תגרום לצרבת.
רוב משקאות האנרגיה מפוצצים בקפאין, והם עשויים לגרום לצרבת לרגישים לכך.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים