הדמיון הבעייתי בין צרבת להתקף לב – מה שחייבים לדעת.

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

את התסמינים של צרבת גם אם הם מעיקים ושורפים מאוד אנחנו לא לוקחים ברצינות. כאשר הם מופיעים אנחנו מבינים שככל שהם מציקים, הם ייעלמו תוך מספר דקות במקרה הטוב, או מספר שעות במקרה הפחות טוב. אבל מה שבטוח זה שאנחנו לא רואים בהם סכנה בריאותית מוחשית.
אבל התפיסה הזאת היא לא בהכרח נכונה תמיד, והיא גם עשויה להוביל לסכנת חיים של ממש. למה? מכיוון שבמקרים מסוימים יש דמיון מובהק בין תסמיני הצרבת לתסמיני התקף לב, מה שעשוי לגרום לאנשים החווים תסמינים מקדימים להתקף לב, לחשוב שמדובר בצרבות סתמיות שתכף ייעלמו, ואז….
במאמר זה נקיף את הסוגייה הכול כך רגישה מכל היבטיה.

צרבת או התקף לב?

תוכן עניינים

ראשית כל, בואו נבין מה זה בכלל צרבת.

הקיבה שלנו אמונה על פירוק האוכל אותו אנחנו צורכים, היא עושה זאת באמצעות מיצים מאוד חומציים שהיא מפרישה, שהם מטפלים באוכל. המיצים החומציים האלה היו גורמים לכוויות חזקות בקיבה, לולא רקמות הקיבה היו בנויות בצורה ייחודית, שנותנת לקיבה את היכולת להכיל את רמת החומציות הגבוהה הזו.

אבל לוושט שלנו שמחובר לקיבה אין את היכולת הזו להתמודד עם החומציות. זאת הסיבה שבנקודת הממשק בין הקיבה לוושט יש שריר מסוים שתפקידו למנוע ממיצי הקיבה להגיע לוושט. השריר הזה נפתח כאשר אנחנו בולעים אוכל במטרה לתת לאוכל היורד במורד הוושט להגיע לקיבה, ומיד לאחר מכן השריר נסגר בחזרה.

אבל במקרים מסוימים החומצות מהקיבה כן מצליחות להגיע לוושט. כיצד זה קורה? זה יכול לקרות כתוצאה ממחלות שונות, אבל לרוב זה קורה כאשר אנו צורכים מזון שגורם לייצור מוגבר של חומצות קיבה, עד שהן דולפות לוושט, כאשר אנחנו שוכבים או עושים פעילות גופנית מוגברת מיד אחרי הארוחה, או כאשר השריר האמון על סגירת פתח הקיבה נחלש ולא ממלא את תפקידו כנדרש. כך או כך, כאשר המיצים החומציים מצליחים לחדור לוושט הם צורבים אותו, וזה מה שגורם לתחושת הצריבה והשריפה שאנו חווים בחזה ובגרון.

העניין הוא שלעיתים התסמינים של הצרבת לא מסתכמים רק בתחושת שריפה, אלא גם בשורת תסמינים ברמות חומרה שונות. חלק מהתסמינים האלה עשויים לדמות תסמינים של התקף לב, ובדיוק על זה נדון בשורות הבאות.

 

האם יש באמת קשר בין צרבת להתקף לב?

הסוגייה הזאת מטרידה לא מעט אנשים. אנשים לא מצליחם להבין עד תום את הקשר בין צרבת להתקף לב, והם לא יודעים האם אכן קיים קשר כזה או שמדובר בשמועות נטולות בסיס. אז בואו נעשה סדר בדברים.

צרבת לא גורמת להתקף לב! לרוב אין דבר כזה שיתפתח התקף לב בעקבות צרבות חזקות ככל שתהינה. מדובר בטעות נפוצה, מבית היוצר של אנשים מבולבלים.

אבל לעומת זאת יש מומחים הטוענים כי התקף לב יכול לגרום גם לצרבת. לטענתם זה קורה כאשר זרימת הדם ללב חסומה, מה שעלול להוביל להצטברות לחץ בוורידים ובעורקים המספקים דם לריאות. לחץ זה עלול לגרום בין היתר לחומצת הקיבה לדלוף אל הוושט ולגרום לתחושות צריבה בחזה או בגרון.

 

הדמיון בין תסמיני צרבת לתסמיני התקף לב.

כאמור תסמיני צרבת עשויים לעיתים להיות מאוד דומים לתסמינים של התקף לב, גם כאשר למי שסובל מהתקף הלב המתהווה, אין באמת צרבת בזמן ההתרחשות.

בדומה לצרבת גם התקף לב עשוי לגרום כאשר הוא מתחיל להתפתח, לכאבים בחזה ואי נוחות בבטן העליונה, הפרעות עיכול, ובחילות. ולכן אנשים הסובלים מתסמיני טרום התקף לב עשויים לפרש את זה כתסמיני צרבת קלאסיים. מסקנה מוטעית זו עשויה לגרום להם לא לפנות לטיפול נדרש, ומיותר לציין שבמקרה של התקף לב כל דחייה בטיפול עשויה לסכן חיים.

האם זה אומר שבכל פעם שחווים צרבת צריכים לחשוש? ממש לא!

ברוב המוחץ של המקרים אכן מדובר בצרבת, ואין שום סיבה לפתח חששות על התקף לב הקרב ובא. אבל יחד עם זאת חשוב להיות מודעים לאפשרות זו, על מנת להיות ערים לתסמינים חריגים העשויים להעיד על התקף לב, שהם תסמינים המופיעים בנוסף לתסמינים הדומים לתסמיני הצרבת במקרה של התקף לב.

 

צרבת או התקף לב? – כיצד נבדיל בין צרבת להתקף לב?

למרות הדמיון בין תסמיני צרבת לתסמיני התקף לב, יש איך להבדיל בין השתיים. והנה מספר הבדלים שיעזרו לנו לבצע את ההבחנה הנדרשת:

  • בעוד צרבות גורמות לאי נוחות ולתחושת שריפה בחזה ובגרון, התקף לב גורם לכאבים וללחץ בחזה.
  • בעוד צרבות מתפתחות על פי רוב לאחר הארוחות, תסמיני התקף לב עשויים להופיע לכל אורך שעות היממה.
  • בעוד צרבות לא נמשכות לרוב מעבר ליממה, תסמיני התקף לב דווקא כן.
  • התקף לב עשוי לגרום גם לקוצר נשימה, הזעות, הקאות, סחרחורות, בחילות, כאבים בזרוע, בלסת, כתפיים ובגב, חולשה ביד אחת או ברגל אחת.

כאשר אתם חושבים שיש לכם צרבת ואתם מזהים גם את התסמינים המפורטים לעיל, כדאי לפנות לבדיקה אצל הרופא על מנת לאשש או לשלול את החשש להתקף לב.

 

למה חשוב לא להתמהמה בפניה לרופא במקרים של תסמיני צרבת החשודים כהתקף לב?

במקרים כאלו חשוב מאוד להיצמד למשפט החכם שאומר 'כאשר יש ספק, אין ספק'. כלומר אם יש לכם חשש ולו הקטן ביותר שתסמיני הצרבת שלכם עשויים להעיד על התקף לב, תפנו בהקדם האפשרי לבדיקת רופא, או למרכז רפואי קרוב.

במקרה של התקף לב כל רגע הוא קריטי ממש להצלת החיים, וכל התמהמהות עשויה להיות קטלנית. מכיוון שהתקף לב הוא מצב חירום רפואי שבו אספקת הדם ללב חסומה על ידי קריש. ככל שזרימת הדם תופסק זמן רב יותר, כך יתרחש נזק רב יותר לשריר הלב על כל המשמעויות הרפואיות שבדבר.

וכי מה יש לכם להפסיד בפניה לרופא? מקסימום הוא ישלח אותכם הביתה ויגיד לכם שזה רק צרבת, הלוואי.

 

לסיכום:

  • רוב האנשים לא מייחסים לתסמיני הצרבת חשיבות רפואית משמעותית, וזה עשוי להיות בעוכרם במקרים מסוימים.
  • תסמיני צרבת ותסמיני התקף לב הם דומים מאוד בחלקם, ולכן אנשים הסובלים מתסמיני טרום התקף לב, עשויים לפרש את זה בטעות כצרבות סתמיות, מה שעשוי לסכן את חייהם.
  • חשוב להדגיש שצרבת לא גורמת בשום אופן להתקף לב, בעוד התקף לב דווקא כן עשוי לגרום לצרבת. כמו כן אין לחשוש ולהחשיב כל צרבת להתקף לב, כל עוד אין תסמינים חריגים המעידים על כך.
  • יש כמה דרכים וסימנים להבדיל בין תסמיני צרבת לתסמיני התקף לב, כאשר תסמינים הבאים מופיעים לצד הצרבות ייתכן ומדובר בהתקף לב: כאבים או לחץ באזור החזה, תסמיני 'צרבת' הנמשכים מעל 24 שעות, קוצר נשימה, הזעות, הקאות, סחרחורות, בחילות, כאבים בזרוע, בלסת, כתפיים ובגב, חולשה ביד אחת או ברגל אחת.
  • כאשר סובלים מתסמינים אלו חשוב לפנות בהקדם לבדיקת רופא. אבחנה מוקדמת של התקף לב מצילה חיים ממש.
  • מתמודדים עם התקפי צרבת שנדמים כהתקפי לב? בואו לגמור עם זה אחת ולתמיד. אנחנו מכירים את עולם הטיפולים לצרבת על בוריו, והמומחיות שלנו היא להתאים את הטיפול המדויק ביותר לכל מטופל – רוצים שמומחה לצרבות מטעמנו יחזור אליכם? פנו אלינו כעת>>>

שאלות נוספות

ממש לא! מדובר בטעות נפוצה בקרב הרבה אנשים שאין לה כל בסיס רפואי.
אין צורך להיכנס לחרדות כל פעם שחווים התקף צרבת. ברוב המוחלט של המקרים אין מדובר בהתקף לב. אלא אם מופיעים תסמינים חריגים המעידים על כך.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים