מחלת צליאק (רגישות לגלוטן) כמחוללת צרבת – כיצד מתמודדים?

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

כמו בחיים כך גם בגוף, הכול קשור להכול. כל מחלה או בעיה בגוף עשויה לגרור שורת בעיות ותסמינים נוספים – כך גם מחלת הצליאק (מחלה שהסובלים ממנה לא מסוגלים להכיל גלוטן).
בין כל שאר התסמינים הגופניים איתם מתמודדים חולי הצליאק, ניתן למצוא גם את תופעת הצרבת הידועה לשמצה. אז מה הקשר בין צריכת גלוטן לצרבת? ואיך ניתן למנוע את הצרבות בקרב חולי הצליאק? – על כך תקראו במאמר זה.

צליאק וצרבת

תוכן עניינים

נתחיל עם הסבר קצר על צרבת וצליאק.

 

מהי צרבת?

צרבת היא מצב בו המיצים החומציים הקיימים בקיבה לצורך עיכול המזון, מטפסים לוושט. רירית הוושט רגישה מידי לרמת החומציות הזו ולכן היא נצרבת בכל מגע משמעותי עם מיצי הקיבה.

יצוין שמעבר מוגבל של מיצי עיכול מהקיבה לוושט מתרחש כמעט אצל כל בן אדם, אך כל עוד הזליגה היא מצומצמת, רירית הוושט מצליחה לשאת אותה אך לא כך הם פני הדברים, כאשר מעבר המיצים החומציים מהקיבה לוושט הוא מאסיבי. בין הקיבה לוושט יש שריר/שסתום שתפקידו לחסום את זליגת המיצים מהקיבה לוושט. אבל כאשר שריר זה מתרופף ונרפה, או שתכולת הקיבה מפעילה עליו לחץ לא סביר, הוא לא מצליח לעמוד בפרץ והמיצים מגיעים לוושט ובכמויות לא רצויות.

צרבת איננה בעייתית (מלבד אי הנעימות) כל עוד היא מופיעה אחת לתקופה. אך כאשר היא נעשית כרונית ומופיעה פעמיים או יותר בשבוע, היא עלולה לגרום לשורת סיבוכים קשים יותר בוושט. ולכן חשוב למנוע אותה.

 

מהי צליאק?

צליאק היא למעשה מחלה אוטואימונית (מחלה בה הגוף תוקף את עצמו, בשל זיהוי מוטעה של חומרים טובים בגוף כבעייתיים), שבמסגרתה הגוף מזהה את הגלוטן הבריא לגוף המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ועוד דגנים מסוימים, כגוף זר בו צריך להילחם בכל הכוח.

ולכן כאשר המעי הדק שלנו סופג לתוכו את הגלוטן, המערכת החיסונית תוקפת את התאים שלו. כתוצאה מכך מתפתחת דלקת ברירית המעי הדק, מה שמקשה על המעי לספוג לתוכו חומרים חיוניים ובריאים לגוף מתוך המזונות אותם אנחנו צורכים. מצב זה עשוי לגרום לשורת תסמינים וסיבוכים כגון: תת תזונה, עייפות, שלשולים, עייפות כללית, קשיי גדילה והתפתחות אצל ילדים, צרבת ועוד.

 

מה הקשר בין צליאק לצרבת?

כאמור, כאשר חולה צליאק צורך גלוטן תאי המעי הדק שלו נפגעים ומשכך הם לא מפיקים את החומרים הנדרשים מהאוכל לגוף. מצב זה מוביל לתת תזונה, שמוביל בתורו לשורת בעיות גופניות שהרלוונטית שבהן בעבורנו, היא היחלשות של הרקמות בגוף. במסגרת היחלשות זו, נחלשת גם רירית הוושט והיא נעשית חשופה הרבה יותר לפגיעה.

לכן כאשר רירית הוושט של חולה צליאק נפגשת עם חומצות הקיבה, היא ממהרת 'להזדעק' ולהינזק. זאת הסיבה שאנשים רגישים לגלוטן סובלים יותר מצרבת. אנשים שסובלים מצליאק עשויים לסבול מצרבת, גם כאשר כמות המיצים החומציים המגיעים לוושט, היא קטנה ושגרתית.

כמו כן קיימת אצל חולי צליאק ירידה בתפקוד הקיבה ופגיעה בשריר-שסתום שאמור לחסום את מעבר המיצים מהקיבה לוושט, מה שמגביר עוד יותר את הסיכון לסבול מצרבות קשות.

היות ואנשים רבים סובלים מצרבת, קשה מאוד לדעת את המספר המדויק של הסובלים שמקור הצרבת שלהם הוא רגישות לגלוטן. אבל במגוון מחקרים ובדיקות שנערכו בעניין הוכח באופן ברור הקשר בין צליאק לצרבת וסיבוכיה, כמו גם נוכחות יתר של דלקת הוושט בשל צרבות חוזרות ונשנות אצל חולי הצליאק.

 

איך נדע האם הצרבות שלנו נובעות ממחלת הצליאק?

במידה ואתם חווים צרבות לצד תסמינים נוספים של צליאק, ייתכן מאוד שיש קשר בין השניים.

התסמינים העיקריים של צליאק הם:

  • כאב בטן
  • שלשולים עזים
  • עייפות כללית
  • תת תזונה
  • עיכובים בגדילה ובהתפתחות (אצל ילדים)
  • חוסרים בוויטמינים

במידה ואתם מזהים תסמינים אלה לצד צרבות חוזרות ונשנות, פנו לבדיקה אצל הרופא.

 

כיצד מתמודדים עם צרבת שמקורה בצליאק? ולמה זה חשוב?

כמובן שכדי למנוע צרבות שנובעות מצליאק, צריך לטפל בצליאק. יש דרך אחת להתמודד עם צליאק והיא פשוט לא לצרוך גלוטן!

זה לא תמיד קל, מכיוון שהרבה מאוד מזונות בסיסיים מכילים גלוטן, כגון: לחמים, מאפים, פסטות ופתיתים, חטיפים ועוד. כמו כן יש הרבה מוצרים מוגמרים שאינם מכילים גלוטן באופן פורמאלי, אך הם עשויים להכיל גלוטן ברמה כזו או אחרת (בדרך כלל יופיע על האריזה שלהם הכיתוב 'עשוי להכיל גלוטן').

לא מומלץ לזלזל בצליאק הגורמת לצרבת, מכיוון שגם צליאק וגם צרבת כרונית עשויות להוביל למחלות קשות מאוד כולל בריחת סידן, סרטן ועוד, כאשר הן לא מטופלות.

 

לסיכום:

  • בין שאר כל הגורמים לצרבת, ניתן למצוא גם את מחלת הצליאק.
  • הצליאק מחלישה את היכולת של רירית הוושט לעמוד מול המיצים החומציים שעולים לוושט.
  • כמו כן מחלישה הצליאק את תפקוד מערכת העיכול ואת השסתום שאמור למנוע זליגת תוכן הקיבה לוושט.
  • יש לכם צליאק, ואתם סובלים מצרבות? את הצליאק לא נדע להעלים לכם, אבל את הצרבות דווקא כן – אנחנו מתמחים בהכוונת סובלי צרבת לטיפול הטוב ביותר בעבורם. גם בקרב חולי צליאק עם צרבת יש לנו אחוזי הצלחה מרשימים. רוצים שמומחה לצרבות מטעמינו יחזור אליכם – פנו אלינו כעת>>>

שאלות נוספות

צליאק אסימפטומטית עשויה לגרום לנזקים רבים ולצרבות בהמשך, לכן חשוב לטפל בה.
במידה והסיבה לצרבות היא צליאק, הימנעות מצריכת גלוטן תעשה את השינוי ותשים סוף לצרבות.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים