אחת ולתמיד – חלב טוב, או גרוע לצרבת?

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

במהלך המסע הארוך, הנואש והמפרך של אנשים בדרכם למצוא פתרון יעיל לצרבות שלהם עולים כל מיני שמות של סוגי מאכלים ומשקאות הטובים לטיפול ומניעת צרבת.
חלק מהמאכלים הם אכן יעילים, ויש בהם סגולות טבעיות לטיפול בצרבת. הבעיה מתחילה כאשר כל אחד נהיה מומחה וממליץ על מאכל שהוא שמע שזה מסייע לצרבת, אז לפעמים זה נכון, ולפעמים איך לומר בעדינות? לא בדיוק.
דוגמה קלאסית לכך היא החלב. החלב נתפס בעיני מאוד הרבה אנשים כמשקה פלא לצרבות, והם נוטים להמליץ על כך בחמימות לחבריהם. אבל האם חלב אכן עוזר לצרבת? האמת היא שזה לא כזה ברור שחלב עוזר לצרבת, אולי הוא אפילו מחמיר ומלבה את הצרבת?! על כך בשורות הבאות.

חלב לצרבת

תוכן עניינים

למאכלים כמו חלב יש השפעה גדולה על היווצרותה או הרגעתה?

הכול מתחיל בקיבה. שם מיוצרים מיצי עיכול מאוד חומציים שתפקידם לטפל במזון שאנו צורכים. כאשר אנחנו צרכים מזונות מסוימים עלול להתגבר קצב הייצור של החומצות בקיבה, ואף רמת החומציות שלהן עשויה לגבור משמעותית. הקיבה שלנו חזקה מספיק כדי להתמודד בהצלחה עם חומצות אלו.

מי שלא יודע להתמודד עם רמת החומציות הגבוהה מאוד הזו הוא הוושט שלנו. הוושט הוא צינור ארוך שמחבר בין הפה לקיבה, ודרכו מגיעים המאכלים שלנו לקיבה. בין הקיבה לוושט יש שריר שנפתח כאשר מזון יורד לקיבה, ולאחר מכן הוא נסגר. תפקידו של השריר הזה הוא למנוע ממיצי הקיבה החומציים להגיע מהקיבה לוושט ולפגוע בו.

כל עוד החומצות בקיבה הן בכמות הנדרשת וברמת חומציות סבירה לגוף הכול תקין, אבל כאשר התזונה שלנו לקויה ואנחנו צורכים מזון שמגביר את ייצור החומצות בקיבה, אלה צפות ועולות לוושט וצורבות אותו, וזה בעצם גורם לנו לצרבות. צרבת יכולה לתקוף כל אחד, אבל נשים בהריון נוטות לסבול יותר מצרבת.

מול המזונות שמעודדים ומגבירים את ייצור החומצות בקיבה, יש גם כאלה הבולמים וממעיטים את הקצב. וזה למה יש קשר ישיר בין המאכלים שאנו צורכים לצרבת.

 

למה אנשים חושבים שחלב טוב לצרבת?

אפשר לומר שדורות שלמים גדלו על הקביעה שחלב טוב לצרבת. יש לך צרבת? קח כוס חלב! על פניו נשמע רעיון טוב, אבל זה לא מדויק בעליל.

אז מה גרם בכל השנים האלה לאנשים לחשוב שחלב טוב לצרבת? האמת היא שיש בסיס הגיוני די מוצק להניח הנחה זו. וחלב אכן עשוי להרגיע את הצרבת בטווח הזמן המיידי, וזאת מכיוון שהוא מכיל סידן. סידן זה עשוי לפרק את החומצות שעלו מהקיבה לוושט ולספק הקלה זמנית וקצרת מועד על הצרבות.

 

אז בעצם למה לא נכון לטפל בצרבת עם חלב?

על זה שחלב מרגיע צרבת בטווח הזמן המיידי אין חולק, והרבה אנשים יעידו על כך. השאלה היא מה קורה בטווח הזמן הארוך יותר.

למעשה בטווח הארוך יגרום החלב ליותר נזק מתועלת, מכיוון שהוא מאיץ בצורה ניכרת את קצב ייצור החמוצות בקיבה, ויצא שכרינו בהפסדינו.

מה שקורה כאשר אנשים לא מודעים לאפקט הכפול הזה של החלב על הצרבת, זה שהם נכנסים למעין מעגל קסמים. שותים חלב כדי להרגיע את הצרבת, הצרבת נרגעת זמנית, ולאחר זמן מה מתגברת, ואז שותים עוד חלב, והצרבת שוב נרגעת זמנית, ולאחר זמן חוזרת ומתעצמת, וחוזר חלילה.

 

אז אם לא חלב עוזר לצרבת, מה כן ירגיע את הצרבת?

זהו שיש מגוון אדיר של מאכלים בריאים, מזינים וטעימים שמעולים לטיפול והעברת צרבת במהירות. כמו למשל מאכלים המפוצצים בסיבים כמו: שקדים, מלפפונים, בננות, נענע, אלוורה, אבטיח, תפוח אדמה, אגסים, חסה, תפוחים. או מאכלים בעלי תכונות נוגדות חומצה כמו: לימון או סודה לשתייה. כמו כן חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה של מים לכל אורך היום, זה מאוד חשוב לטיפול ולמניעת צרבת.

באופן כללי מומלץ להתייעץ עם מומחה תזונה על מנת לדעת ממה להימנע לאכול, ומה כן לאכול באופן המותאם אישי על מנת להתמודד עם הצרבות בהצלחה רבה.

 

לסיכום:

  • בכל הקשור למאכלים שמטפלים בצרבת יש בלבול גדול. יש הרבה פתרונות לצרבת שנזרקים לחלל אוויר העולם מפי 'מומחים' בעיני עצמם. שלעיתים הם נכונים ולעיתים פחות.
  • חלב הוא משקה שנקשר באופן אוטומטי לאורך שנים אצל הרבה מאוד אנשים כפתון האידיאלי לצרבת. אבל פתרון זה נכון לטווח הקצר, וממש לא נכון לטווח הארוך.
  • בטווח המיידי החלב מצליח לסתור את חומצות הקיבה, אבל לטווח הארוך הוא מעודד את הגברת קצב ייצור החומצות בקיבה מה שיגביר את הצרבות.
  • במקום הטיפול בצרבת באמצעות חלב, ניתן לאמץ מאכלים מעולים ואפקטיביים באמת בטיפול בצרבת כמו למשל: שקדים, מלפפונים, בננות, נענע, אלוורה, אבטיח, תפוח אדמה, אגסים, חסה, תפוחים, לימון או סודה לשתייה. כמו כן מומלץ לשתות הרבה מים במהלך היום.

שאלות נוספות

כן. בטווח הזמן הקצר זה מספק הקלה. אבל בהמשך זה גורם ליותר נזק מתועלת.
מוצרי החלב ברובם דינם כחלב עצמו. הם מספקים אולי הקלה זמנית, אבל מחמירים את המצב בהמשך.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים