איך להעביר צרבת במהירות – המדריך המקיף והמלא

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

זר לתחושה קשה זו לא יבין זאת. רק מי שסובל מצרבות יכול להבין את עוצמתן. לא אצל כולם הצרבות מתבטאות באותה צורה לעיתים הן חזקות יותר ולפעמים מעט פחות, אבל הן אף פעם לא נעימות.
גם אתם סובלים מצרבות? גם אתם חושבים כמה פעמים לפני שאתם מכניסים משהו לפה? גם אתם מתעוררים בלילה עם תחושה שמדורת אש גדולה מתפרצת לכם בחזה ובצוואר? אם כן אז חשוב שתדעו, צרבות הן לא גזירת גורל. יש הרבה מה לעשות על מנת למנוע את הצרבות מראש, ובמידה והן כבר כאן במלוא עוצמתן יש בהחלט איך להעביר אותן במהירות.
אז הגיע הזמן שתדעו מה מעביר צרבת, במאמר זה נסקור את כל הדרכים הטובות, המהירות והיעילות ביותר להעביר את הצרבת במהירות.

איך להעביר צרבת במהירות

תוכן עניינים

קצת רקע על צרבת:

צרבת היא תופעה מאוד נפוצה בקרב כמעט כל האנשים במיוחד בעולם המערבי. צרבת מתרחשת כאשר מיצי קיבה חומצתיים מאוד זולגים מהקיבה לוושט והם גורמים שם לצריבות, מכיוון שלוושט אין יכולות עמידה מול החומצתיות החזקה הזאת בניגוד לקיבה.

למעשה לכל אחד מאיתנו יש מעט מיצי קיבה המגיעים לוושט, אבל הם לא גורמים בדרך כלל לצרבת. הצרבות מתרחשות כאשר ההדלפות של מיצי הקיבה לוושט חוזרות על עצמן מעבר לרגיל (זה ברוב המקרים סימפטום של מחלת ריפלוקס קיבה ושט)

בין הקיבה לוושט יש חוצץ שאמור להפריד בין תכולת הקיבה לוושט, אך לעיתים כאשר השרירים באזור זה נחלשים החוצץ נהיה רפוי והוא מתקשה למלאות את תפקידו כמצופה ממנו.

אין גיל לצרבת, כל אחד בכל שכבת גיל עשוי לסבול מזה.

אך יש אנשים שיש להם סיכוי גבוה יותר לסבול מצרבות והם: אנשים עם עודף משקל ונשים בהריון.

צרבת לרוב לא מעידה על מצב בריאותי בעייתי, והיא נחשבת למצב מעיק אך לא מסוכן.

אבל במיעוט המקרים הצרבת יכולה להוות סימן לקיומה של מחלה כזו או אחרת, חמורה יותר כגון סוכרת. ולכן כאשר היא מופיעה פעמיים בשבוע ויותר, או שהיא מלווה בתסמינים נוספים חריגים (כגון קיא או צואה עם דם, קושי או כאב בבליעה, ועוד) יש לפנות לבדיקה אצל הרופא על מנת לשלול מצבים בריאותיים מסוכנים.

 

המבוא להעברת צרבת במהירות – מה מעביר צרבת?

הדבר היחידי עליו אנחנו חושבים כאשר אנחנו מתמודדים עם צרבת, זה איך מעבירים את הצרבת כאן ועכשיו. אבל בשביל להיפטר מהצרבת יש להבין מה גורם לה.

הסיבות לצרבות יכולות להיות מגוונות, אך הסיבה המרכזית והעיקרית לצרבות היא הרגלי תזונה לקויים, וצורת אכילה שגויה.

ומאחר וברור שלדברים אותם אנחנו אוכלים או לא אוכלים, יש השפעה מכרעת על כך שיהיה לנו או שלא יהיה לנו צרבות. ברור שהדרך להעביר את הצרבת מתחילה בתזונה נכונה.

אז באופן כללי בשביל לא לסבול מצרבות יש לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת, על משקל גוף תקין ועל פעילות גופנית סדירה. אך יש עוד מה לעשות על מנת להקל על הצרבות במהירות.

בשורות הבאות נביא מגוון אפשרויות להעברת הצרבות בצורה המהירה ביותר.

 

אז איך מעבירים צרבת במהירות?

כל הדרכים הטובות ביותר להעביר צרבת מהר:

 

קודם כל תשתו מים, הרבה  מים.

אנשים הסובלים מצרבות צריכים לשתות הרבה מים במהלך היום. למה זה חשוב?

אז הדבר שאנחנו כבר יודעים בהקשר של צרבת הוא שצרבת היא סימפטום דליפת מיצים חומצתיים מהקיבה לוושט. המשמעות היא שתכולת הקיבה נדחקת חזרה אל הוושט וגורמת לכאב.

ולכן שתיית מים מרובה יכולה לעזור לצרבת משתי סיבות:

  • המים גורמים לדילול חומצת הקיבה מה שגורם למיצי הקיבה להיות פחות חומצתיים ומזיקים כאשר הם מגיעים לוושט.
  • צריכת המים המוגברת עוזרת להפחית את הנפיחות בוושט, מה שעוזר גם להקל על מעבר חלק של המזון שם, ללא כאב.

בקיצור, אם יש לכם עסק עם צרבות אל תחסכו בשתיית מים. ובמיוחד תרבו בשתיית מים לפני ואחרי ארוחות.

 

תאכלו בצורה נכונה.

לדרך בה אנחנו אוכלים יש השפעה ישירה על הצרבות שלנו, אז אם נאכל בצורה נכונה אנחנו עשויים להיפטר מהצרבות כליל.

אז מה זה אומר לאכול בצורה נכונה?

 

  1. לאכול ארוחות קטנות יותר, אך תכופות יותר.

אכילה של ארוחות קטנות אך תכופות מורידות דרסטית את ההתמודדות עם צרבות. וקביעה זו מעבר לעובדה שהיא מוכיחה את עצמה עובדתית בשטח, מגובה גם בלא מעט מחקרים.

לדוגמה מחקר מאוניברסיטת דרום קרוליינה מצא שאנשים שאוכלים ארוחות קטנות יותר סובלים פחות מצרבת מאלה שאוכלים ארוחות גדולות יותר. הסיבה לכך היא שארוחות קטנות נוטות להיות תכופות יותר ולהכיל פחות קלוריות, מה שמביא לרמת חומציות נמוכה יותר בקיבה בניגוד לארוחות גדולות שגורמות בדיוק להפך מזה.

 

  1. לאכול לאט.

אכילה איטית היא טכניקה פופולרית שיכולה לסייע במניעת צרבת. הטכניקה פשוטה וקלה לביצוע – לאכול לאט וללעוס כל ביס ביסודיות.

הסיבה שבגללה אכילה איטית מונעת צרבת היא בגלל שהמזון שוהה יותר זמן בקיבה, מה שמעניק זמן ארוך יותר לחומצות הקיבה לעכל את האוכל. ככל שתאכלו לאט יותר, כך יש לקיבה זמן רב יותר לעכל את המזון כך שיש פחות סיכויים שתחוו רפלוקס חומצי.

אז פשוט תורידו את ההילוך בכל הקשור לקצב האכילה שלכם.

 

  1. להימנע משכיבה מיד בסיום הארוחה

על מנת להימנע מצרבת, חשוב להימנע משכיבה לאחר ארוחה. הסיבה לכך היא ששרירי הקיבה מתרופפים ונחים קצת כאשר אנו שוכבים, מה שמקל על חומצות הקיבה להגיע אל הוושט. וכאשר זה קורה, צרבת עלולה להתרחש ולמרר את חיינו.

אז אם עד היום הנטייה הטבעית שלכם מיד אחרי הארוחה היא לצנוח למיטה, תנסו להימנע מזה לפחות בחצי שעה עד שעה משעת סיום הארוחה.

 

  1. להימנע מפעילות גופנית מאומצת מיד לאחר הארוחה

טכניקה זו להעברת הצרבת עשויה לבלבל אנשים רבים, מכיוון שברמה הכללית פעילות גופנית שהיא חלק מאורח חיים בריא, דווקא עשויה להיות מועילה לצמצום תופעת הצרבת. וזה אכן נכון. אבל חשוב לדעת שכאשר הפעילות הגופנית נעשית בצמוד מידי לארוחה היא עשויה להגביר את הסיכוי לסבול מצרבות.

אז תשתדלו לעשות הרבה פעילות גופנית, אך רק לא מיד בתום הארוחה.

 

איך להעביר צרבת מהר? – תזונת נכונה לצרבת.

אי אפשר לנתק את הקשר בין הרגלי התזונה שלנו לצרבת, ניתן לקבוע בסבירות גבוהה שהיא הסיבה המובילה לצרבות. – לכן חשוב לדעת מה לאכול כשיש צרבת, ומה לא לאכול כשיש צרבת.

אך זה בדיוק המקום בו אנשים טועים לחשוב שכדי לא לסבול מצרבות עליהם 'לסתום את הפה' ולא לאכול כמעט כלום. אך זו היא טעות חמורה. הימנעות מאכילה היא דווקא סיבה לליבוי 'אש הצרבת' מכיוון שהיא מעודדת היווצרות חריגה ומיותרת של מיצים חומצתיים בקיבה שיגרמו בסופו של יום לצרבת חזקה.

מה שכן צריך לעשות זה לאכול ארוחות מאוזנות ומשביעות אך לא גדולות, ובארוחות האלו צריך לכלול רק מאכלים שמרגיעים את הקיבה ומונעים צרבת, ולהימנע ממאכלים שגורמים בדיוק את ההיפך של זה.

 

מאכלים שמעודדים ומגבירים את הצרבת הקשה

 

  • מאכלים מטוגנים

יש מספר סיבות לכך שמאכלים מטוגנים מגבירים את הצרבות. סיבה אחת היא שמאכלים אלו קשים לעיכול בשל אחוזי השומן הגבוהים שלהם, וסיבה נוספת היא שהשומנים המתיישבים על גבי הקיבה גורמים לעלייה בלחץ בקיבה, מה שמוביל בסופו של דבר לצרבת.

 

  • מאכלים חריפים

אוכל חריף עלול לגרום לצרבת אצל אנשים מסוימים מכיוון שהוא מעורר התכווצויות שרירים שעלולות להוביל לשחרור חומצות קיבה לאזור הוושט.

 

  • מאכלים חומציים

מזונות חומציים נמצאים בסוגים רבים ושונים של מזון. כמה דוגמאות למזונות חומציים הם פירות הדר, עגבניות, וחומץ. כאשר מאכלים אלו נאכלים, הם גורמים לתחושת צריבה בחזה ובגרון אצל חלק מהאנשים.

תחושת הצריבה נגרמת מייצור עודף חומצות בקיבה בעקבות צריכת המזונות החומציים. החומצות העודפות יכולות להשתחרר לוושט או לקיבה, ולגרום לצרבת.

 

  • משקאות אלכוהוליים

משקאות אלכוהוליים הם גורם שכיח לצרבת. תכולת האלכוהול במשקאות אלכוהוליים עלולה לגרות את רירית הקיבה, ולגרום לה לייצר כמויות עודפות של חומצת קיבה.

השפעות האלכוהול על הקיבה משתנות בהתאם לכמות האלכוהול הנשתית, חלק גדול מהאנשים חווים צרבת לאחר שתיית אלכוהול במשך מספר שעות או יותר.

 

  • משקאות המכילים קפאין

כאשר צורכים משקאות המכילים קפאין, הקיבה מגורה לשחרר יותר חומצת קיבה שעלולה להוביל לצרבת. הסיבה לכך היא שהקפאין גורם לתגובה הטבעית הידועה של הגוף, המגבירה את רמות האדרנלין והקורטיזול בגוף. רמות האדרנלין והקורטיזול המוגברות מעלות את לחץ הדם ואת קצב הלב, אשר בתורם ממריצים את שחרור חומצות הקיבה.

 

  • משקאות מוגזים

הגז במשקה גורם לעלייה בלחץ בתוך הקיבה ומערכת העיכול. הלחץ המוגבר מקשה על הקיבה להתרוקן כראוי ולעכל מזון. זה יוצר בסופו של דבר צרבת אצל חלק מהאנשים

 

  • חלק ממוצרי החלב

גבינה צהובה, שמנת ויוגורט ועוד מאכלי חלב מסוימים יכולים לגרום לצרבת במיוחד אם צורכים אותם בכמויות גדולות. מוצרי חלב אלו הם גורם שכיח לצרבת מכיוון שהם מכילים לקטוז, סוג של סוכר הגורם לעלייה בייצור חומצות הקיבה.

 

מאכלים שמרגיעים ומעבירים את הצרבת

 

  • בננות

בננות הן תרופה טבעית לצרבת. הן עשירות באשלגן וסיבים ומסייעים לעיכול. בננה יכולה גם למנוע צרבת על ידי ספיגת חומצות הקיבה הגורמות לצרבת.

 

  • גזר

גזר ידוע בתכולת המים הגבוהה שלו ובסיבים שיכולים לעזור בהפחתת צרבת.

גזר מכיל גם תרכובת בשם אסקרידול שיכולה לעכב את ייצור חומצת הקיבה ולהפחית את כמות החומצה הידרוכלורית המופרשת מהקיבה.

תרכובת זו נמצאה כיעילה במניעת העברת צרבת מהקיבה לוושט.

 

  • שורש ג'ינג'ר

שורש ג'ינג'ר הוא תבלין ששימש כבר זמן רב למטרות רפואיות. ידוע בדרך כלל כמסייע בטיפול גם בצרבת וכיבי קיבה.

שורש הג'ינג'ר מכיל מספר תרכובות המסייעות בהעברת צרבת. תרכובות אלה כוללות ג'ינג'רולים, שוגאולים, זינגרונים ופרדול. שורש הג'ינג'ר מסייע גם בשחרור מיצי קיבה אשר אחראים על עיכול וספיגת המזון.

 

  • מלפפון

מלפפון הוא מזון ששימש במשך מאות שנים כדי לסייע בטיפול בצרבת. אפשר לאכול אותו נא או מבושל.

מלפפון עוזר בהעברת צרבת בין היתר מכיוון שהוא משתן טבעי. המשמעות היא שמלפפון עוזר בהוצאת עודפי נוזלים מהגוף, מה שיכול להפחית את חומרת תסמיני הצרבת.

 

  • סלרי

סלרי שימש במשך מאות שנים לטיפול בצרבת. נמצא שהתרכובת הפעילה בסלרי, הנקראת אפיול, עוזרת להפחית את כמות חומצת הקיבה ואת תחושת הצריבה הנגרמת ממנה.

היתרונות של סלרי גם הוכחו מדעית בשנים האחרונות.

 

  • תה עם דבש

תה עם דבש הוא תרופה לצרבת. הפעולה הפשוטה של שתיית תה עם דבש יכולה לעזור להקל על תסמיני הצרבת. הדבש הוכח כבעל יתרונות בריאותיים רבים, כולל היכולת להפחית דלקות, להקל על תסמיני הצרבת ולשפר את העיכול. למרות שהמנגנון המדויק שבאמצעותו דבש מסייע בהקלה על צרבת אינו מובן במלואו, סבורים אנשי התזונה שנוכחות פרוקטוז בדבש עשויה לסייע בהרגעת רירית קיבה מגורה.

 

  • שקדים

בשקדים יש ריכוז גבוה של סיבים אשר מסייעים להורדת הכולסטרול הרע ולשמירה על מערכת עיכול בריאה. הם מכילים גם אשלגן שעוזר לווסת התכווצויות שרירים ומניעת התכווצויות בקיבה. ובנוסף, שקדים מכילים מגנזיום שעוזר להרפיית שרירים במעיים כך שהם לא מתכווצים כל כך במהלך העיכול.

היתרונות הבריאותיים של השקדים הופכים אותם לחטיף אידיאלי למי שסובלים מצרבת או מהפרעות עיכול.

 

בכל מקרה במידה ואתם סובלים בצורה קיצונית מצרבות תפנו לרופא, לתזונאי או למטפל בשיטה טבעית על מנת שיתאים בעבורכם תפריט נכון ובריא שישכיח ממכם את הצרבות.

 

האם עישון מעקב את היכולת להעביר צרבת במהירות?

העישון הוא אחד המחוללים הגדולים של צרבת, והוא גם מעקב את העברת הצרבת.

עישון גורם לצרבת מכיוון שהוא מגרה את רירית הקיבה ומצר את סוגר הוושט (שריר בחלק העליון של הקיבה שאמור למנוע זליגה של חומצות קיבה לוושט). והשילוב של שתי הדברים מגביר מאוד את הסיכוי לחוות צרבות חזקות מאוד.

אז הנה קיבלתם עוד סיבה טובה למה כדאי לכם להפסיק לעשן. ואם בכל זאת קשה לכם להפסיק לעשן לגמרי, תנסו להימנע מזה לפחות לאורך התקופה בה אתם סובלים מהצרבות.

 

כדורים שיעזרו להעביר צרבת במהירות

לצד התזונה הנכונה, וצורת האכילה התקינה יש כדורים שניתן לקחת על מנת להעביר את הצרבת במהירות. יש כדורים חזקים המיועדים למקרים קשים והם מחייבים מרשם רופא. ויש כדורים הזמינים לכל דורש בכל בית מרקחת.

כאן נביא לכם מספר כדורים ללא מרשם רופא המעולים להעברה מהירה של צרבות:

כדורים סותרי חומצה:

כדור לדיכוי הפרשת חומצה בקיבה

  • פמוטידין

מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי הכדור הטוב ביותר בעבורכם, והמינון המדויק והנכון לכם.

 

מה יש לעשות במידה והשינויים באורח החיים והרגלי התזונה, ואפילו הכדורים לא מעבירים את הצרבת?

אם לאחר שהתאמתם את התזונה שלכם, ואתם מקפידים על צורת אכילה נכונה, וניסיתם כל מיני תרופות, עדיין אתם סובלים מצרבות באופן תדיר. עליכם לפנות לאבחון אצל הרופא שלכם.

זה אמנם לא קורה הרבה, אבל לעיתים הצרבות נגרמות ממחלות מסוימות. ולכן כאשר הדברים הרגילים לא מסייעים בהעברת הצרבות, יש חשש לקיומה של בעיה בריאותית עמוקה יותר (ולעיתים אף מסוכנת) וזאת הסיבה לכך שיש לראות את הרופא בהקדם האפשרי במקרים מעין אלו.

 

לסיכום:

  • צרבת היא תופעה מאוד רחבה בקרב בני האדם. הרבה מאוד אנשים סובלים מזה במיוחד לאחר הארוחות שלהם.
  • אך יש לדעת כי הצרבות הן לא גזרת גורל, וכי יש לא מעט דברים שניתן לעשות על מנת לגרום לצרבות לחלוף במהירות.
  • הגורם המרכזי לצרבות זה תזונה לקויה וצורת אכילה לא נכונה.
  • צורת האכילה הנכונה להעברה מהירה של הצרבת כוללת : ארוחות קטנות אך תכופות, אכילה איטית ולעיסה יסודית של המזון בפה, להימנע משכיבה מיד אחר הארוחה, ולהימנע מפעילות גופנית מיד בתום הארוחה.
  • יש מאכלים שמעודדים את הצרבות והם בין היתר: מאכלים שומניים, חומציים וחריפים. משקאות אלכוהוליים, משקאות מוגזים ועוד.
  • ולעומתם יש מאכלים שעוזרים בהעברה מהירה של הצרבות והם כוללים בין ביתר: בננות, מלפפון, שקדים, תה עם דבש, גזר ועוד.
  • יש גם כדורים פשוטים שניתן להשיג בבית המרקחת על מנת להעביר במהירות את הצרבת, כמו: רני , טאמס ועוד
  • כמו כן מומלץ להימנע מעישון על מנת להיפטר מהצרבות.
  • במידה וכל הדברים הכתובים כאן לא עוזרים בהשגת הקלה מהצרבות, יש לפנות לבדיקת רופא על מנת לשלול או לאמת קיומה של בעיה חמורה שגורמת לצרבות.

שאלות נוספות

ברוב המקרים אצל רוב האנשים בהחלט ניתן למנוע את הצרבות מראש, על ידי תזונה נכונה וצורת אכילה תקינה, ובאופן כללי שמירה על אורח חיים בריא.
אפשר להיפטר מהצרבות די מהר בטווח זמן קצר באמצעות כדורים, או שתיית תה עם דבש. אבל זה טוב רק לטווח הקצר. על מנת לטפל בצרבות מהשורש יש לאמץ אורח חיים בריא ככל האפשר.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים