סובלים מצרבת? – מה לאכול, ומה לא, כדי להיפטר מהצרבת.

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

את מעלליה של הצרבת רובנו מכירים. תחושת השריפה הזאת בחזה ובגרון, המתלווה לעיתים עם לא מעט תסמינים לא נעימים נוספים הפכה זה מכבר לחלק מנוף חיי האנושות. התופעה הזאת היא קשה מכיוון שהיא משבשת לנו את סדר יומנו, והיא גם מפריעה לנו לישון בלילות.
אבל בהקשר הזה חשוב לדעת שהצרבת נוכחת יותר במדינות המערב. למה? בגלל הרגלי התזונה הבעייתיים במדינות אלו. מה שאומר שההחלטה האם לסבול או לא לסבול מצרבות נתונה במידה רבה מאוד בידינו. זה מאוד תלוי בתזונה שלנו ובצורת האכילה שלנו. אז התרופה לצרבת ברוב המקרים היא בעצם הידיעה של מה עלינו לאכול, ומה לא לאכול כדי לגמור עם הצרבת. בשורות הבאות נרחיב בדיוק על זה.

צרבת מה לאכול

תוכן עניינים

לפני שנרחיב על צרבת ומה לאכול להרגעתה, קודם כל בואו נערוך הכרות בסיסית עם הצרבת.

צרבת היא תחושת צריבה, שלא לומר שריפה המשתוללת באזור החזה ועולה במעלה הגרון לפעמים אפילו עד לפה. לצרבת יש גם תופעות נוספות לא נעימות הנלוות אליה לפעמים ברמות חומרה שונות.

אז מה זה הצרבת, וכיצד היא נוצרת?

לרוב הכול מתחיל באוכל שאנחנו בוחרים לאכול. יש מאכלים שמייצרים ומעצימים את הצרבות, ויש מאכלים שנותנים אפקט הפוך של הרגעה וטיפול בצרבות. כאשר אנחנו אוכלים מזונות ספציפיים הקיבה שלנו מפרישה חומצות מאוד חזקות, בכמות גבוהה מהנדרש. אבל זה עדיין לא הבעיה כולה, מכיוון שהקיבה שלנו יודעת להתמודד עם רמת חומציות גבוהה. הבעיה שלנו מתחילה כאשר החומצות מהקיבה מצליחות לחדור לוושט שלנו. לוושט אין את היכולת להתמודד עם החומצתיות הגבוהה הזאת והוא נצרב, וזה מה שגורם לנו לצרבות.

כיצד המיצים החומצתיים מהקיבה מגיעים לוושט? בין הקיבה לוושט יש מנגנון מתוחכם של שרירים שלא מאפשרים מעבר של מיצי קיבה לוושט, המנגנון הזה הוא מעין שער שנפתח רק כאשר אוכל מהוושט מבקש להיקלט בקיבה, ואחרי זה הוא נסגר בחזרה. הצרבות נגרמות כאשר השרירים האלה נחלשים ולא עובדים כמו שצריך, או כאשר אנחנו עושים תנועות מסוימות המקשות על המנגנון להגן על הוושט שלנו. ככל שרמת החומציות של המיצים בקיבה תהיה גבוהה יותר, וקצב היצור שלהם יהיה גדול מידי, נסבול יותר מצרבות קשות.

חשוב לדעת שאצל כולנו יש מעבר מוגבל של חומצות מהקיבה לוושט אבל לא באופן שגורם לצרבת, מכיוון שזה קורה לפרק זמן קצר עם כמות חומצה מועטה.

לעיתים רחוקות יותר הצרבות נגרמות ממחלות אחרות קשות, במקרים כאלה יש לפנות לבדיקת רופא בהקדם.

 

מה לאכול כשיש צרבת? – מאכלים נגד צרבת וחומציות בקיבה.

כדי להצליח לגרש את הצרבות יש קודם לשאול מה אוכלים כשיש צרבת? ובכן מומלץ וכדאי לשלב בתפריט אוכל נגד צרבת העשיר בסיבים ובחלבון, וכמו כן מומלץ לשלב מאכלים בסיסיים להורדת חומציות בקיבה ( מאכלים בעלי מרכיבים הסותרים חומצה).

אז תכלס מה אפשר לאכול כשיש צרבת? יש מגוון תשובות לשאלה מה אוכלים כשיש צרבת – כאן נביא לכם רשימה של מאכלים מוכחים ומעולים נגד צרבת:

 

בננות – בננות עשירות באשלגן שיכול לעזור להפחית את חומרת תסמיני הצרבת. לבננות יש גם רמה גבוהה של סיבים והן קלות לעיכול.

תותים – לתותים יש רמה גבוהה של ויטמין C שעוזר לנטרל חומצת קיבה. הם מכילים גם מגנזיום שעוזר להרפיית שרירים ברירית הקיבה ולמנוע עוויתות אשר מובילה לצרבת.

תפוחים – תפוחים הם מקור מצוין לסיבים מסיסים, שעוזרים לווסת את מערכת העיכול. תפוחים מכילים גם פקטין וחומצה מאלית, שעוזרים למנוע מהקיבה לייצר חומצה.

אבטיח – ישנם יתרונות רבים לאבטיח על צרבת. לדוגמה, הוא מכיל כמות גבוהה של מים מה שמדלל את החומצות בקיבה והוא מכיל כמויות גבוהות של ליקופן שהוא נוגד חמצון רב עוצמה המסייע להילחם ברדיקלים חופשיים בגוף.

מלפפון – מלפפונים הם מקור טוב למים, אשלגן ומגנזיום. הם מכילים גם ליגנין, שהוא נוגד חומצה טבעי. השילוב של חומרים מזינים אלה יכול לעזור להקל על צרבת.

ג'ינג'ר – ג'ינג'ר הוא עשב ששימש במשך מאות שנים ברפואה המזרחית. הוא משמש כתרופה ביתית למחלות רבות, כולל צרבת ובחילות.צמח הג'ינג'ר מכיל חומרים הנקראים ג'ינג'רולים, בעלי תכונות אנטי דלקתיות שיכולות לסייע בהפחתת כאבים ודלקות במערכת העיכול. ג'ינג'ר גם ממריץ את שחרור המרה מכיס המרה שעוזר לפרק שומנים במעיים כך שהם מתעכלים בקלות רבה יותר.

שקדים – השקדים עשירים במגנזיום שעוזר מאוד בנטרול חומצת קיבה.

כורכוםכורכום הוא תבלין די נפוץ היום במטבחים שלנו. אנשים משתמשים בו כבר במשך מאות שנים בשל סגולותיו הרפואיות. זה נחשב לחומר אנטי דלקתי רב עוצמה, המסייע בדלקת פרקים וכאבי פרקים. זה גם הוכח כנוגד חמצון, המגן על הגוף מפני השפעות של נזק על ידי רדיקלים חופשיים.נמצא כי כורכום גם מווסת את רמות הסוכר בדם ויכול לעזור לאנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2 על ידי הורדת רמות הסוכר בדם. זה גם עוזר לצרבת מכיוון שהוא מכיל ג'ינג'רול, שהוא תרכובת אנטי דלקתית שיכולה להרגיע את חומציות הקיבה ולהפחית דלקות במערכת העיכול.

נענע – ישנם כמה סוגים שונים של מנטה שטובים לצרבת. הנענע פופולרי ויעיל ביותר לצרבת. ניתן למצוא אותו בצורות רבות כמו תה, ממתקים ומסטיקים. שמן מנטה גם יעיל מאוד כשמדובר בהקלה בתסמיני צרבת.

טחינה – כן כן טחינה. המאכל האהוב הזה שמככב במטבח הישראלי עשוי להיות הדבר הנכון לאכול כדי להרגיע את הצרבת. הטחינה מצליחה להרגיע את הצרבת כי היא עשירה בסידן, מגנזיום ואשלגן המסייעים להרגעת הוושט.היא גם עשירה בסיבים שעוזרים לעיכול.

ביצים – ביצים הן פצצות בריאות, יש בהן כל כך הרבה חומרים שמעולים לגוף. בין היתר ביצים הן מקור טוב לחלבון ולשומנים בלתי רוויים, שיכולים לעזור עם צרבת. ביצים מכילות ציסטאין, חומצת אמינו המסייעת בפירוק חומצות קיבה המעוררות צרבת.

סודה לשתיהסודה לשתייה עושה קסמים בהקשר של הרגעת הצרבת. זה יכול לעזור לנטרל את חומצות הקיבה הגורמות לרפלוקס חומצי וצרבת. הדרך הנפוצה ביותר להשתמש בסודה לשתייה לצרבת היא על ידי ערבוב של כף אחת של סודה לשתייה עם כוס מים אחת ושתייתה. יש רופאים שממליצים גם לקחת שתי כפות סודה לשתייה עם כוס מים או חלב לפני השינה כדי למנוע ריפלוקס חומצי לילי.

אלוורה – אלוורה טובה לצרבת מכיוון שהיא מכילה חומר כימי בשם אלואין. אלואין עוזר להקל על תסמיני הצרבת על ידי הפחתת ייצור חומצת הקיבה. היא מכילה גם הרבה תרכובות אנטי דלקתיות המפחיתות דלקת ברירית הקיבה ומסייעות בריפוי כיבים.

 

מה עוד טוב לצרבת – שתייה נגד צרבת

כדי להרגיע את הצרבות יש לאמץ הרגלי שתיה נכונים, לשתייה יש יכולת להרגיע את הצרבות לא פחות מאשר אוכל. אז מה כדאי לשתות כשיש צרבות?

קודם כל מים! מומלץ לשתות כמה שיותר מים במהלך היום על מנת לדלל את החומצות בקיבה. מה גם שמים מייעל מאוד את תפקוד העיכול של הקיבה מה שמונע את תסמיני הצרבת. מי שסובל מצרבות ליליות מומלץ לו להכין בקבוק מים ליד המיטה, ובמידה והוא מתעורר עם צרבות ללגום כמה לגימות מים טובות. מלבד הטיפול הפנימי שזה יספק בתוך הקיבה, זה ייתן אפקט של הרגעה מיידית לתחושות הצריבה בגרון, וזה יעלים את הטעם המר שעולה לפעמים לפה במהלך התקפי צרבת.

כמו כן מומלץ מאוד לשתות תה. אבל לא כל תה יעשה את העבודה. ישנם סוגי תה שיש בהם כמות גבוהה של קפאין שרק תעודד את הצרבת עוד יותר. אז איזה תה כן מומלץ לשתות?

  • תה קמומיל
  • תה ג'ינג'ר
  • תה נענע
  • תה עם לימון (למרות שלימון נתפס בעיני אנשים כמשהו חומצי מאוד, שעשוי להגביר את הצרבת, חשוב לדעת שזה לא נכון. הלימון כאשר הוא נכנס לגוף הוא הופך להיות חומר 'בסיסי' שזה חומר שסותר חומצה, ולכן הוא עשוי להעביר את הצרבות לגמרי)

 

באיזה מצב מומלץ לצרוך את המזון שלנו על מנת להפחית צרבות?

השאלה היא לא רק איזה מאכלים מרגיעים צרבת, אלא באיזה מצב מומלץ לצרוך אותם כדי להימנע מצרבת. אז חשוב לשים לב לטריות חומרי הגלם שלנו, וכמו כן מומלץ לאכול אוכל מבושל מכיוון שיש לזה אפקט הרגעה על הקיבה.

כמו כן יש להקפיד על אכילת ארוחות קטנות בכל כמה שעות, ללעוס את האוכל בצורה יסודית בפה, ולהימנע משתיה תוך כדי הארוחה. (זה מגדיל את נפח הקיבה, מה שמקשה על השרירים הסוגרים את המעבר בפני חומצות הקיבה מלעבור לוושט, לעשות את עבודתם)

וכמו כן יש להימנע מלאכול בשעות הלילה לקראת השינה.

 

חלב, טוב לצרבת או גרוע?

בעוד יש מאכלים שברור מאוד האם נכון וטוב לאכול אותם לטיפול בצרבת, או שלא. יש את החלב ומוצריו, שלגביהם יש אנשים שמשוכנעים שהם מעולים לצרבת ויש אחרים שבטוחים שאלה גרועים ומחמירים את הצרבת. והאמת היא שאלה וגם אלה צודקים.

השפעות החלב על הצרבת בטווח הקצר – לחלב יש את היכולת להרגיע את הצרבת בטווח הזמן הקצר מכיוון שהוא עשיר בסידן מה שסותר את חומצות הקיבה.

השפעות החלב על הצרבת בטווח הארוך – לאחר אפקט ההרגעה המיידי שהחלב מספק לצרבת, הוא גורם להאצת קצב ייצור החומצות בקיבה, מה שיוליד עוד צרבות בהמשך.

מסקנה: רצוי למצוא חלופות הרגעה אחרות לצרבת. כאלה שהשפעתן החיובית תהיה גם לטווח הקצר וגם לארוך.

לחצו כאן למידע נוסף על חלב וצרבת

 

מה לא לאכול כשיש צרבת?

בדיוק כמו שיש מאכלים שעוזרים לצרבת, יש כאלה שמציתים את אש הצרבת ומלבים אותה בצורה משמעותית. אז מאיזה מאכלים נתרחק כדי להימנע מצרבת?

כמו כן מומלץ להימנע מעישון שמגביר מאוד את הסיכוי לצרבות.

02

האם בכלל נכון 'לסתום את הפה' ולהפסיק לאכול כדי להיפטר מהצרבת?

אנשים רבים עשויים להגיע למסקנה שלא כדאי לאכול, כי אוכל מוביל לצרבות. אבל מסקנה זו פשוט לא נכונה.

זה נכון שיש מאכלים ספציפיים המעודדים צרבת, ונכון שיש כאלה שמרגיעים אותה, ולכן צריך להגיע לתפריט מזון נכון ומאוזן על מנת להיות שבעים, בריאים וחזקים, וגם לא לסבול מצרבות.

אך להפסיק לאכול, או לאכול מעט מאוד אוכל, לא ישיג את מטרת הרגעת הצרבת אלא ההפך. כאשר אנחנו נמנעים מלאכול בצורה תקינה זה משבש לנו את הקיבה. הקיבה 'מתעצבנת' מכך שאנחנו מרעיבים אותה והיא מתחילה להשתולל ולהפריש חומצות חזקות באופן מוגבר, מה שיוביל לצרבות בהמשך.

 

לסיכום:

  • כמעט כל אחד יודע מה זה צרבת, ומה הן תסמניה. אבל לא רבים יודעים שהצרבת נובעת במידה רבה בגלל מאכלים שאנחנו אוכלים או לא אוכלים. יש מאכלים שמפחיתים ומרגיעים צרבת ויש כאלה שעושים את ההפך.
  • מאכלים שמרגיעים צרבת: בננה, תותים, תפוחים, שקדים, אבטיח, טחינה, אלוורה, כורכום, שתייה מרובה של מים ועוד.
  • מאכלים שמעצימים צרבת: מאכלים חומציים, שומניים, חריפים ומתובלים. משקאות אלכוהוליים, מוגזים או עם קופאין.
  • וגם עישון גורם להעצמת הצרבות.
  • מומלץ לאכול אוכל מבושל וטרי, להימנע משתייה תוך כדי ארוחה, ומאכילה לפני השינה על מנת למנוע צרבת. כמו כן מומלץ לאכול ארוחות קטנות כל כמה שעות, וללעוס את האוכל בפה דק דק.
  • שתיית חלב עשויה להרגיע את הצרבות לטווח הזמן המיידי, אך לעודד אותה לטווח הארוך.
  • לא נכון להימנע בכלל מלאכול, או לאכול מעט מידי אוכל. כי זה עשוי לגרום לקיבה להגביר את קצב ייצור החומצות ולהוביל לצרבת. הדרך הנכונה למיגור הצרבות היא לאכול טוב ולשובע, אבל רק מאכלים נכונים ובצורת אכילה נכונה.

שאלות נוספות

רוב האנשים המתמודדים עם צרבות לוקים בהרגלי התזונה שלהם. רק מיעוט האנשים המתמודדים עם צרבות סובלים מבעיה בריאותית אמיתית הגורמת להן.
ההשפעה עשויה להיות מהירה מאוד. ברגע שננקה את הקיבה מהמאכלים הלא טובים, ונמלא אותה במאכלים טובים ובריאים.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים