מחפשים כדור נגד צרבת? – המדריך המלא לכדורים נגד צרבת.

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

אנשים המתמודדים עם צרבות חזקות החוזרות ונשנות, חווים ירידה דרסטית באיכות חייהם. הצרבות עשויות להציק מאוד במהלך היום, ולשבש ואפילו למנוע את השינה בלילה.
ההתמודדות מול הצרבת היא מבלבלת מאוד, מכיוון שיש כל מיני טיפים ותרופות סבתא שמסתובבים בין אנשים להתמודדות עם הצרבת. חלק מאלה אכן עוזרים בהפחתת הצרבות, אבל חלקם האחר ממש לא. אז אם גם אתם כבר ניסיתם כבר הכול ואתם מחפשים תרופה מנצחת לצרבת, הגיע הזמן שתכירו את הכדורים נגד צרבת ללא מרשם או עם מרשם. כאן נביא לכם את כל הכדורים הטובים ביותר לצרבת, ושמות של תרופות לצרבת, כך שתוכלו להחליט איזה כדור נגד צרבת הוא הנכון בשבילכם. כמו כן נדון על תופעות הלוואי ועל אורך זמן השימוש המומלץ בתרופה נגד צרבת.

כדורים לצרבת

תוכן עניינים

אז לפני שנכיר את הכדור נגד צרבת, חשוב קודם כל לקבל מעט רקע על צרבת.

צברת – התופעה :

צרבת היא תופעה מאוד נפוצה בקרב הרבה מאוד אנשים, המאפיינים הכי נפוצים של הצרבת הם תחושות צריבה חזקות מאוד בחזה ובגרון. אם כי יש לצרבת תופעות נלוות נוספות לעיתים כגון: כאב בחזה או בגרון, טעם חמוץ בפה, בחילות, הקאות, שיעולים ועוד.

צרבת – למה זה קורה :

הקיבה שלנו מפרישה באופן טבעי מיצים חומציים שתפקידם לפרק את המזון, רקמות הקיבה חזקות מספיק כדי להכיל את רמת החומציות הגבוהה מאוד של המיצים. אבל הוושט שלנו שצמוד לקיבה לא יודע להתמודד עם חומציות כזו. ולכן יש שרירים בין הקיבה לוושט שתפקידם למנוע מעבר מיצים אלה לוושט. צרבת מתפתחת בעיקר כשאר שרירים אלה נחלשים, או כאשר אנחנו אוכלים מזון שגורם לקיבה להפריש כמות מוגברת של מיצים חומציים, שהרי אז המיצים חודרים לוושט וממש צורבים אותו, וזה מה שגורם לכל תסמיני הצרבת המוכרים לנו. אם כי לפעמים הצרבת מתפתחת בגלל מחלות אחרות הקיימות בגוף.

צרבת – טיפול :

לרוב יומלץ לסובלים מצרבת לשנות את הרגלי צריכת המזון שלהם, ואת צורת האכילה שלהם כדי להעביר את הצרבת. במסגרת זה הם צריכים לדעת מה לאכול ומה לא לאכול במקרה של צרבת. אצל רוב האנשים שינויים אלו אמורים לעבוד. אבל לאנשים מסוימים שסובלים מתסמיני צרבת קשים יומלץ לעשות שימוש כזה או אחר עם תרופות נגד צרבת לאורך זמן מוגבל או לקבל טיפול אלטרנטיבי כגון דיקור סיני לצרבת.

צרבת – מתי חייבים לפנות לרופא :

במידה והצרבת מופיעה באורח קבע מספר פעמים בשבוע, אם יש גם קשיי בליעה, אם יש כאבים בחזה או בגרון, אם הכדורים נגד צרבת לא עוזרים, אם יש ירידה במשקל, או בעיות עיכול יש לפנות לרופא בהקדם כדי לשלול או לאשש בעיה חמורה יותר כגון סוכרת או צליאק.

 

למי מומלץ ליטול כדורים נגד צרבת?

האמת היא שלא צריך למהר לקחת תרופה נגד צרבת, תמיד מומלץ קודם כל למצות את הטיפול הטבעי הכולל התנזרות ממאכלים חומציים, שומניים/מטוגנים, חריפים, אלכוהול, קופאין, ומשקאות מוגזים. (לא צריך להתנזר מכל זה, יש רק לשים לב באופן אינדיבידואלי איזה ממאכלים אלה גורמים לצרבת אצל כל אדם בנפרד, זה משתנה מאדם לאדם)

כמו כן מומלץ לשלב בתפריט מזונות רוויים בסיבים, ואוכל בעל תכונות נוגדות חומצה (כמו סודה לשתייה ולימון). ולא פחות חשוב לאכול ארוחות קטנות בכל  2/3 שעות במקום ארוחות גדולות, ללעוס את האוכל עד תום, ולהימנע משכיבה לאחר האוכל.

כדור נגד צרבת מומלץ במקרים הבאים:

  1. הטיפולים הטבעיים ושינויי הרגלי התזונה לא פועלים.
  2. תסמיני הצרבת משבשים את סדר היום או מונעים שינה בלילה, ואין את המסוגלות להמתין עד שהרגלי התזונה יתחילו להניב תוצאות.

 

למה השימוש בתרופה נגד צרבת חייב להיות קצוב לזמן מוגבל?

השימוש בכדורים נגד צרבת נועד להעניק טיפול או הרגעה זמניים לצרבות. לאורך זמן לא מומלץ לחיות לצד השימוש בכדורים אלה מכמה סיבות:

  • זה יכול להוביל לבעיות בקיבה כולל כיבים
  • הגוף עשוי שלא להגיב לתרופות בהמשך
  • כאשר הכדורים מורידים את קצב ייצור החומצות בקיבה לאורך זמן זה יגרום בסופו של דבר לאנמיה (ירידה בכדוריות הדם האדומות), אוסטיאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם) ומחסור בוויטמינים.

לכן יש לצרוך את התרופות נגד צרבת לפרקי זמן קצובים, ורק כאשר אין דרך אחרת להרגיע את הצרבות. בזמן נטילת התרופות נגד צרבת חשוב לסגל בנתיים תזונה נכונה יותר על מנת להשיג הקלה טבעית על הצרבות בתום תקופת צריכת התרופות.

 

והנה הכדורים הטובים ביותר נגד צרבת:

התרופה לצרבת היא לא אחת ויחידה, יש מגוון כדורים שונים שחלקם פועלים בטכניקות שונות זה מזה. חלק מכדורים אלה ניתנים להשגה בכל בית מרקחת בישראל ללא מרשם רופא, ואילו אחרים חזקים יותר כן מחייבים מרשם רופא.

 

שמות של תרופות לצרבת – כדורים נגד צרבת ללא מרשם רופא:

  • טאמס – כדור פופולארי לצרבת

צורת נטילת התרופה: כדורים הנועדים ללעיסה.

דרך הפעולה של טאמס: הכדור מכיל בתוכו חומר נוגד חומצה בשם 'קלציום קרבונט' שזה בעצם מלח סידן. החומר הזה מצליח לטפל ברמת החומציות הגבוהה בקיבה ובכך למנוע או להקל על תסמיני הצרבת.

שם מסחרי בישראל: טאמס

מינון מומלץ למבוגרים: בטאמס הרגיל בהעדר הוראה אחרת מרופא יש ללעוס 2  עד 4 כדורי טאמס, כאשר תסמיני הצרבת מופיעים. אין ליטול יותר מ 15 כדורי טאמס בתוך 24 שעות. בכדורי 'טאמס אולטרה' או 'טאמס EX ' יש להיצמד להוראות הרוקח או הרופא. את התרופה ניתן לקחת תוך כדי הארוחה או בין הארוחות.

 

במידה וקיימת רגישות לאחד ממרכיבי התרופה או שמופיעים תופעות לוואי יש להפסיק את השימוש בה, ולפנות לייעוץ רפואי.

 

  • רני – תרופה טובה לצרבת

צורת נטילת התרופה: כדורים הנועדים ללעיסה

דרך הפעולה של רני: בתרופה זו יש 2 מרכיבים בשם 'מגנזיום קרבונט' ו 'סידן קרבונט' שהם למעשה מלחים נוגדי חומצה. מלחים אלה סותרים את חומצת הקיבה ובכך הם פועלים לטיפול בצרבת ובתסמיניה.

שם מסחרי בישראל: רני

מינון מומלץ למבוגרים: בעת הצורך ניתן לקחת 1 או 2 כדורי רני, אין לקחת מעל 10 כדורים בתוך 24 שעות. את התרופה רצוי לקחת לקראת השינה או שעה לאחר סיום הארוחה.

 

במידה והתרופה לא עוזרת בתוך 14 יום, ובמיוחד במידה והתסמינים של הצרבת מחמירים למרות הטיפול ברני יש לפנות לייעוץ אצל הרופא.

 

  • מאלוקס – תרופה מעולה לצרבת

צורת נטילת התרופה: תרחיף הנועד לשתיה או כדורים ללעיסה

דרך הפעולה של התרופה: את התרופה ניתן להשיג בשתי גרסאות הפועלות בצורה מעט שונה:

  1. 'מאלוקס' : התרחיף מכיל שתי חומרים נוגדי חומצה בשם 'מגנזיום הידרוקסיד' ו 'אלומיניום הידרוקסיד'. שפועלים לסתירת החומצה בקיבה.
  2. 'מאלוקס פלוס' : את התרופה הזו לצרבת ניתן להשיג גם כתרחיף וגם ככדור ללעיסה, והיא מכילה מלבד 2 החומרים שהם נוגדי חומצה, גם מרכיב בשם 'דימתיקון' שתפקידו לספוח גזים ממערכת העיכול. מה שעוזר עוד יותר לטיפול בצרבות.

שמות מסחריים בישראל: 'מאלוקס', ו 'מאלוקס פלוס.

 

מינון מומלץ למבוגרים:

'מאלוקס': את התרחיף יש לקחת לקראת השינה או כעשרים עד שישים דקות לאחר תום הארוחה, 10 עד 20 מיליליטר עד 4 פעמים מידי יום, חובה לנער את בקבוק התרחיף לפני השימוש.

'מאלוקס פלוס תרחיף': את התרחיף יש לקחת לקראת השינה או כעשרים עד שישים דקות לאחר תום הארוחה 5 עד 10 מיליליטר עד 4 פעמים מידי יום, חובה לנער את בקבוק התרחיף לפני השימוש.

'מאלוקס פלוס כדורים': הכדורים נועדים ללעיסה ומומלץ ליטול אותם לקראת השינה או לאחר עשרים עד שישים דקות לאחר תום הארוחה. את הכדורים ניתן לקחת עד 4 פעמים מידי יום, כדור אחד או שתיים בהתאם לצורך בכל פעם.

 

במידה והתרופה לא עוזרת בהקלת תסמיני הצרבת יש לפנות לרופא המטפל, לצורך קבלת טיפול יעיל ומתאים יותר.

 

  • תרופות נוספות ללא מרשם רופא לטיפול בצרבת:

 

תרופות ממשפחת 'פמוטידין' לצרבת :

תרופות אלה מכילות חומר בשם 'פמוטידין' שהוא למעשה חוסם קולטני היסטמין מסוג 2H, ובשפה אנושית ברורה יותר, זהו חומר שחוסם חומרים מסוימים בגוף ובכך הוא מעכב את ייצור החומצות החזקות בקיבה. תרופה זו ניתנת לרכישה ללא מרשם עד לכמות של 20 מ"ג, מעבר לזה, יש להצטייד במרשם רופא.

התרופות ממשפחה זו מוכרות בישראל תחת השמות המסחריים: גאסטרו, פאמוטידין – טבע, פאמו.

 

תרופות ממשפחת 'אומפראזול' לצרבת:

  • תרופה זו אמנם זמינה לרכישה ללא מרשם רופא, אבל רק לכמות מוגבלת של עד 20 מ"ג. אומפראזול מפחית את קצב הפרשת החומצות בקיבה, ובכך הוא מטפל בצרבת. את התרופה ניתן להשיג גם בעוצמה גבוהה יותר, אבל זה כבר מחייב מרשם רופא.

התרופות ממשפחה זו מוכרות בישראל תחת השמות המסחריים: אומפרדקס Z, אומפרדקס, אומפריקס, לוסק.

 

גם בכל התרופות האלה לצרבת במידה והן לא עוזרות, או שהצרבת ותסמיניה מחמירים תוך כדי טיפול, יש לפנות לרופא לקבלת תרופה מתאימה יותר לצרבת.

 

 

תרופות נגד צרבת המצריכות מרשם רופא:

כאשר הטיפולים הרגילים לא פועלים, והכדורים הרגילים לא מסייעים בהקלת הצרבות. הרופא עשוי לבדוק את המטופל ולשלול או לאשש בעיות יסודיות יותר בגוף שגורמות לצרבת. כמו כן הרופא עשוי לרשום תרופות חזקות יותר לטיפול בצרבות ובתסמיניה. תרופות המרשם לצרבת פועלות על ידי שני טכניקות טיפול שונות:

 

  1. חוסמי קולטן היסטמין H2

היסטמין הוא חומר כימי שמשוחרר על ידי תאים בגוף. זה גורם לכלי דם להתרחב, מה שמוביל לתסמינים של צרבת. חוסמי H2 פועלים על ידי חסימת היסטמין מלהיצמד לקולטנים בקיבה ובמעיים. זה מונע את הפרשת החומצה ומפחית את תסמיני הצרבת.

חוסמי H2 משמשים להקלה בתסמינים הקשורים למחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD) וכיבים פפטי. הם גם מפחיתים את ייצור חומצת הקיבה ומקדמים ריפוי של דלקת בוושט שחיקתית הנגרמת על ידי GERD או כיבי קיבה.

תרופות מרשם הפועלות בטכניקה זו הן: זנטק, פמוטידין (תרופה זו ניתנת לרכישה ללא מרשם במינון של עד 20 מ"ג), ורניטידין.

התרופות האלה נועדות למנוע צרבת מראש עוד לפני שהיא תוקפת, והם לא ניתנות לרוב בזמן אמת להרגעת תסמיני צרבת פעילים. את התרופות יש ליטול לקראת הארוחה על קיבה מרוקנת.

תרופות אלה לא מתאפיינות לרוב בתופעות לוואי חריגות, וגם אם קיימות כאלה הן קלות כמו: כאב בטן קל או פריחה.

 

  1. מעכבי משאבת פרוטון (PPI)

מעכבי משאבת פרוטון (PPI) הם קבוצה של תרופות החוסמות ייצור חומצה בקיבה ומשמשות לטיפול בצרבת.

מנגנון הפעולה של PPIs הוא שהם מעכבים או מפחיתים את הפרשת חומצת הקיבה מתאי הקודקוד שבדופן הקיבה. זה מונע תסמינים כמו צרבת, כיבים ומחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD).

בין תרופות המרשם הפועלות על פי טכניקה זו ניתן למצוא את: נקסיום, קונטרולוק, אומפרזול, ולנטון.

יש לצרוך את הכדורים האלה כאשר הם שלמים ולא מרוסקים. את הפסקת השימוש בתרופות אלו יש לעשות בהדרגתיות ובלווי מקצועי של רופא, הפסקה פתאומית ולא מבוקרת עשויה להיות מסוכנת עד כדי סכנת חיים של ממש.

 

את כל תרופות המרשם לצרבת חשוב לקחת בדיוק לפי הוראות הרופא גם במינון, גם בצורת הצריכה, ורק לאורך התקופה שהוקצבה על ידי הרופא לנטילת התרופה.

 

לסיכום:

  • החיפוש המתמיד של אנשים אחר תרופות וטיפים להרגעת הצרבות מוכר לכולנו. בעוד שיש אנשים שמצליחים למצוא מזור לצרבות שלהם באמצעות תרופות סבתא, יש כאלה שכלום לא עוזר להם, והם צריכים להשתמש בתרופה לצרבת על מנת לטפל בה.
  • הטיפול התרופתי לצרבת מומלץ רק למי שהטיפול הטבעי ושינויי התזונה לא עוזרים לו, או למי שסובל מתסמיני צרבת שהוא לא מסוגל לשאת אותם. כמו כן השימוש בכדורים נגד צרבת חייב להיות רק לזמן קצוב, שימוש בתרופות אלה לאורך זמן עשוי להוביל לנזק בריאותי משמעותי.
  • יש תרופות נגד צרבת ללא מרשם רופא, ויש כאלה שכן מחייבם מרשם:
  • תרופות נגד צרבת ללא מרשם רופא כוללים בין היתר: טאמס, רני, מאלוקס, מאלוקס פלוס, גאסטרו, פאמוטידין – טבע, פאמו ועוד.
  • תרופות נגד צרבת המחייבות מרשם רופא כוללות בין היתר: זנטק, פמוטידין, רניטידין, נקסיום, קונטרולוק, אומפרזול, ולנטון. את נטילת תרופות המרשם לצרבת יש לקחת בצמוד להוראות הרופא. כמו כן בחלק מתרופות אלה הפסקת שימוש פתאומי עשויה להיות מסוכנת ממש, לכן יש להפסיק את השימוש בהדרגתיות בהתאם להנחיות הרופא.
  • בכל התרופות נגד צרבת ובמיוחד אלה הדורשות מרשם, במידה והצרבות לא נרגעות או אפילו מחמירות תוך כדי טיפול יש לפנות לרופא לצורך התאמת טיפול מתאים יותר.

שאלות נוספות

לא. יש קודם כל לנסות שינויים בהרגלי התזונה, ורק במידה ואלה לא פועלים יש לשקול נטילת תרופה נגד צרבת לפרק זמן מוגבל.
השימוש בתרופות אלו לאורך זמן עשוי להיות מזיק לגוף. ולכן השימוש המומלץ הוא לאורך זמן מוגבל בכפוף להוראותיו של הרופא המטפל.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים