צורת אכילה נכונה – כזאת שמונעת צרבת

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

רבות דובר על הצורך לעשות שינויים בהרגלי התזונה על מנת לבלום או לצמצם את הצרבות. אמרו לנו מה כן כדאי לאכול, והזהירו אותנו מהמאכלים והמשקאות שמהם צריך להתרחק כמו מאש. כל זה מצוין ונכון, אבל זה רק חלק מהסיפור.
כדי לחסל את הצרבות לא תמיד יספיק להוריד מאכלים מסוימים מהתפריט ולהוסיף אחרים. יש גם חשיבות רבה לצורת האכילה, ושינוי ההרגלים הלקויים שלנו תוך כדי הארוחה ואחריה.
במאמר זה בחרנו להתמקד דווקא בחלק הפחות מדובר בכל הקשור למניעת צרבת – אופן האכילה והרגלי האכילה.

צורת אכילה נכונה לצרבת

תוכן עניינים

מעט רקע כללי על צרבת.

צרבת היא מצב שכיח שרבים סובלים ממנה. היא מתרחשת כאשר התכולה החומצית מהקיבה פולשת לוושט, רירית הוושט רגישה מידי לחומצתיות הזו ולכן היא נצרבת. מצב זה מתרחש כאשר יש ייצור עודף של חומצות קיבה (בדרך כלל בגלל תזונה לא נכונה) או כאשר השריר הסוגר בין הוושט לקיבה סובל מחולשה שעשויה לנבוע בין היתר מהעדר פעילות גופנית מספקת.

הצרבת עשויה להיגרם משורה ארוכה של גורמים שונים כגון: תזונה לקויה, אלכוהול, עישון, עודף משקל, הריון, לחץ וחרדה, חולשת שרירים ועוד.

הצרבת היא ברוב המקרים זמנית, אך היא עשויה להיות גם צרבת כרונית. כאשר הצרבת מתמשכת לאורך זמן היא עשויה להוליד בעיות אקוטיות בוושט, מה שמחייב התייחסות רצינית וטיפול ייסודי בה.

ניתן לטפל בצרבת באמצעות שלל תרופות סבתא, שינויי תזונה, שתייה מרובה, ותכשירים תרופתיים כגון: טאמס, רני, מאלוקס, אומפרזול ועוד.

הדבר הראשון שמומלץ לעשות כשיש צרבת הוא לבצע שינויים מיידיים בתזונה ולשתות המון מים, וכמובן להקפיד על צורת אכילה תקינה, עליה נרחיב כעת.

 

צורת אכילה תקינה למניעת צרבת

ביום יום שלנו אנחנו עסוקים, ורצים אצים ממשימה אחת לרעותה. את האוכל אנחנו משגרים לגופינו מבלי לשים לב יותר מידי. אנחנו אוכלים הרבה מידי, לועסים במהירות ובחיפזון, ומיד אחרי הארוחה ממשיכים לרוץ עם קיבה המאיימת להתפקע. כל אלו מהווים גורמים מאוד משמעותיים לצרבות.

עכשיו נניח לאופי המזון שכדאי לאכול כדי למנוע צרבת ( מאמר נפרד על מה לאכול ומה לא כשיש צרבת תראו כאן באתר) ונתמקד דווקא בצורת האכילה הלקויה שגורמת לצרבת.

והנה השינויים הקריטיים בצורת האכילה שיסייעו לנו בהתמודדות עם הצרבת:

 

לא לארוחות מנופחות – כן לארוחות קטנות אך תכופות

ארוחות גדולות עשויות לגרום לצרבת ב 2 דרכים:

  1. החומצות בקיבה מיוצרות על מנת לפרק את המזון שלנו, לכן כמות החומצות שהקיבה מייצרת תלויה בהכרח בכמות האוכל שנעמיס לתוכה. כמות קטנה של אוכל דורשת מעט חומצות עיכול, ומעט חומצות עיכול לא יגרמו לצרבת בדרך כלל, וכמובן שכמות אוכל גדולה עלולה לגרום להפך.
  2. כאשר הקיבה עמוסה היא מפעילה לחץ על השריר הסוגר בין הוושט לקיבה, מה שעשוי לפתוח אותו ולאפשר זליגת מיצי עיכול מהקיבה לוושט.

לכן ההמלצה היא לאכול ארוחות קטנות בתכיפות גבוהה יותר.

 

לעיסה יסודית וטובה של האוכל

כאשר אנחנו לועסים את האוכל כמו שצריך אנחנו מסייעים לקיבה לעכל אותו מהר יותר ויעיל יותר בהמשך. מה שיימנע חומצתיות ייתר בקיבה וצרבות.

 

להימנע משתייה מוגזת תוך כדי ארוחה

משקאות מוגזים עשויים לגרום לצרבות תמיד, אך במיוחד כאשר צורכים אותם במסגרת ארוחה. משקאות מוגזים ממלאים את הקיבה ומנפחים אותה עם תאי אוויר רבים שגורמים ללחץ על השריר הסוגר בין הוושט לקיבה. כמו כן עשויים משקאות מוגזים לגרום לייצור עודף של חומצות עיכול בקיבה.

 

להימנע מאכילה לילית ושכיבה לאחר ארוחות

צרבת בלילה נפוצה מאוד, ומקורה בדרך כלל היא באכילה לילית (שעתיים שלוש לפני השינה), אכילה לילית גורמת לצרבת ב 2 דרכים:

  1. בלילה מערכת העיכול פועלת לאט יותר, ולכן המזון משתהה בקיבה. בזמן הזה המזון הופך להיות חומצי והקיבה מפרישת יותר מידי מיצי עיכול.
  2. תנוחת השכיבה הופכת את הדרך של מיצי העיכול לוושט לנגישה יותר, מה שמגביר את הסיכוי לצרבת.

לכן יש להימנע מאכילה לילית. כמו כן מומלץ להגביה את הראש באמצעות כרית אחת או שתיים.

 

להימנע מפעילות ספורטיבית מיד לאחר ארוחות

פעילות ספורטיבית בחצי שעה שלאחר הארוחה עשויה לגרום לתכולת הקיבה החומצית לעלות לוושט ולצרוב אותו.

בדרך כלל פעילות ספורטיבית מעולה לחיזוק שרירי מערכת העיכול ומניעת צרבות. אך כאשר היא נעשית מיד אחרי הארוחה היא עשויה לגרום לצרבת.

על אף שעשוי להיות קשה להטמיע את השינויים האלה בארוחות שלנו, חשוב לעשות זאת על מנת למגר את הצרבות כליל.

 

לסיכום:

  • אחת הדרכים להתמודד עם צרבות היא לעשות שינויים בצורת האכילה הלקויה.
  • חשוב להקפיד על: ארוחות קטנות ותכופות, לעיסה יסודית של האוכל, הימנעות משתיית משקאות מוגזים בזמן הארוחה, הימנעות מאכילה לילית, הימנעות משכיבה לאחר ארוחות ופעילות גופנית בחצי שעה שלאחר הארוחה.

שאלות נוספות

זה לא אומר שצריך לרעוב. יש לאכול מספיק כדי להיות שבעים לשעתיים בערך, ולאחר זמן זה לאכול ארוחה נוספת בהיקף דומה.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים