הכול על הקשר בין צרבת וחרדה – סיבות, וטיפול.

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

רבות דובר ועוד ידובר על התופעה המציקה ששמה צרבת. התופעה המציקה הזו תוקפת הרבה מאוד אנשים בכל שכבות הגיל, וגורמת להם לאי נוחות רבה.
בדרך כלל הצרבות נגרמות בגלל תזונה לקויה ולא מאוזנת של הסובלים ממנה, כמו גם עישון, אלכוהול, או בגלל שכיבה או פעילות גופנית משמעותית מיד לאחר הארוחה. כמו כן עשויות הצרבות לנבוע ממחלות מסוימות הגורמות להן. אך יש עוד גורם מפתיע במיוחד ולא שגרתי לצרבות, חרדה! כן כן לחץ נפשי ומצבי חרדה לאורך זמן עשויים לגרום לצרבות.
אז כיצד חרדה גורמת לצרבת, וכיצד ניתן לטפל בה? על כך נדון בהרחבה בשורות הבאות.

חרדה וצרבת

תוכן עניינים

קודם לכל, קצת רקע על חרדה וצרבת.

צרבת – צרבת כידוע היא תופעה שמתבטאת בתחושות צריבה בחזה או צריבה בגרון, הסובלים מתופעה זו סובלים לעיתים מתופעות לוואי נוספות של צרבת, כגון קשיי בליעה, שיעולים, צרידות ועוד.

הצרבת נגרמת כאשר מיצי עיכול בעלי רמת חומציות גבוהה מאוד עוברים מהקיבה לוושט. לוושט בניגוד לקיבה אין את היכולת להכיל את רמות החומציות האלה, והוא נכווה ונצרב כאשר הוא נחשף אליהן. למעשה יש שריר שתפקידו לסגור ולחסום את המעבר של מיצי הקיבה לוושט, אבל לפעמים מיצי הקיבה מצליחים לגבור עליו. תופעת הצרבת שכיחה בעיקר בקרב אנשים שבגלל תזונה לא נכונה שלהם הקיבה שלהם מייצרת עודף מיצי עיכול, או בקרב אנשים שמיצי העיכול חודרים בקלות לוושט שלהם בגלל חולשת השרירים באזור.

חרדה – חרדה היא מצב נפשי מאוד עגום שהרבה מאוד אנשים מתמודדים איתה. רק בארצות הברית לבדה עשרות מיליוני אזרחים מתמודדים עם חרדה.

למעשה חרדה היא תחושה של דאגה, עצבנות או אי נוחות לגבי משהו שעדיין לא קרה. ניתן לתאר זאת גם כתחושה עזה של חשש, פחד ואובדן מתקרב.

 

מה הקשר בין חרדה לצרבת?

אם נשאל סתם בן אדם ברחוב, האם ייתכן קשר בין חרדה לצרבת, היא יגחך קלות וימשיך להלך לדרכו בשלום. חרדה זה מושג ששייך לעולם הנפש, ואילו צרבת שייכת בכלל לעולם הרפואה. ולכן לא נשמע לנו שיש איזשהו הגיון סביר שיהיה קשר בין השניים.

אבל המציאות מוכיחה לנו אחרת, אנשים עם חרדה חווים לעתים קרובות צרבת כתופעת לוואי לא נעימה של מצבם. הבעיה כל כך נפוצה עד שרופאים מסוימים טבעו את המונח "דיספפסיה הנגרמת מחרדה" כדי לתאר תופעה זו.

דיספפסיה אגב היא כינוי כללי לאי נוחות בבטן העליונה שחלק מתסמיניה היא צרבת.

 

כיצד חרדה גורמת לצרבת בפועל?

מומחים מאמינים שזה קשור לאופן שבו המוח והקיבה מתקשרים כדי לייצר חומצת קיבה או מיצי עיכול כאשר אנו חשים חרדה או לחץ. כאשר אנו חרדים, הגוף שלנו משחרר הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול שממריצים את שחרור חומצות הקיבה. כאשר ההורמונים הללו משתחררים, הם גורמים לשריר הסוגר בוושט התחתון שלנו להתכווץ, מה שמאפשר לחומצות הקיבה לעלות לאזור הוושט, וזה מה שגורם  לנו בסופו של דבר לכאב ולצרבת.

 

כיצד מטפלים בצרבת הנגרמת מחרדה?

את התשובה לשאלה זו נחלק לשתי חלקים, טיפול לטווח הקצר, וטיפול לטווח הארוך:

טיפול לטווח המיידי והקצר לצרבות הנגרמות מחרדה.

 

בשלב בו אנחנו חווים צרבות פעילות אנחנו קודם כל חייבים למצוא את הדרך להרגיע אותן. ולכן אנחנו ננסה להפחית את רמת החומציות של מיצי הקיבה, ולהאט את קצב הייצור שלהן. אז כיצד עושים זאת? קודם כל יש לדעת מה לאכול כדי להעביר צרבת במהירות, ומה לא לאכול.

  1. תזונה נכונה

קודם כל נוציא מהתפריט שלנו מזון שמעודד את ייצור המיצים החומציים בקיבה. מזון זה כולל:

 

ובמקומם נשלב בתפריט שלנו אוכל רווי בסיבים, ובעלי תכונות נוגדות חמצון כגון:

 

  1. צורת אכילה נכונה

שינויים קלים בהרגלי התזונה שלנו יעזרו לנו מאוד להיפטר מהצרבות. שינויים אלו כוללים:

  • לעיסה יסודית של האוכל
  • אכילת ארוחות קטנות בתכיפות גבוהה יחסית (ארוחה בכל שעתיים/שלוש)
  • הימנעות משתייה תוך כדי ארוחה
  • הימנעות משכיבה ומפעילות גופנית מיד לאחר הארוחה

 

  1. תרופות

במידה ושינויי התזונה לא עוזרים ניתן להיעזר עם תרופות המטפלות בצרבות.

יש לא מעט תרופות וכדורים מעולים לטיפול בצרבת, כמו למשל טאמס ורני, מאלוקס, אומפרזול ועוד. תרפות אלה ניתנות להשגה בכל בית מרקחת והן לא מחייבות מרשם רופא.

במידה ותרופות אלה לא עוזרות ניתן לפנות לרופא על מנת שירשום מרשם לתרופה חזקה יותר לצרבת.

 

טיפול לטווח הארוך לצרבות הנגרמות מחרדה

הטיפול לטווח הקצר הוא נחמד ונכון כל עוד סובלים מתסמיני צרבת פעילים, וכל עוד מקפידים על כל כללי הטיפול שלא תמיד קלים. אבל כדי להיפטר סופית מהצרבות שנגרמות מהחרדות נדרש טיפול עמוק יותר שימגר את הצרבות לחלוטין.

וכאשר הגורם לצרבות הוא חרדות, הרי ברור שהכי נכון יהיה לרדת לשורש הבעיה ולעקור אותו ממקומו במטרה להיפטר מהצרבות לחלוטין. מה שאומר שנצטרך לפנות לטיפול רגשי על מנת לפתור את בעיית החרדות איתה אנחנו מתמודדים. ואז נרוויח פעמיים, גם חיים רגועים יותר ומאוזנים רגשית, וגם חיים שלווים נטולי צרבות מעיקות.

הסיבה לכך שפיצלנו את הטיפולים בצרבת הנגרמת מחרדה לטיפול קצר וארוך היא, שטיפול רגשי הוא בדרך תהליך הלוקח זמן, כך שהוא לא ייתן מענה הולם לתסמיני צרבת הפעילים בטווח הקצר. ולכן נכון קודם 'לכבות את האש' באמצעות טיפול לטווח קצר, ואז לפנות לטיפול לטווח הארוך.

 

לסיכום:

  • הסיבות לכך שאנחנו סובלים מצרבות הן מגוונות, אבל רוב האנשים לא יחשבו שאחת הסיבות לצרבות עשויה להיות, חרדה.
  • כאשר בן אדם מצוי במצב נפשי חרד ולחוץ הגוף שלו מייצר הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול שממריצים את שחרור חומצות הקיבה, וזה מוביל בסופו של דבר לצרבות.

הטיפול בצרבת הנגרמת מחרדה מתחלק ל 2 חלקים:

  • טיפול לטווח קצר שנועד להרגיע את הצרבות במיידי. הטיפול הזה כולל שינויים בהרגלי התזונה ובצורת האכילה, או שימוש בתרופות להרגעת הצרבות.
  • טיפול לטווח הארוך שנועד לעקור את הבעיה, שהיא החרדה, מהשורש. הטיפול הזה הוא רגשי והוא לוקח זמן, ולכן הוא לא מספק הרגעה מיידית לצרבת. את הטיפול מומלץ לעשות אצל מטפל רגשי טוב בשביל להשיג תוצאות מהירות ויעילות, גם ברמה הרגשית וגם ברמה הרפואית.

שאלות נוספות

זה מאוד משתנה ממקרה למקרה. לפעמים ניתן להרגיע את החרדה במהירות באמצעות טיפול רגשי טוב, ולעיתים הטיפול לוקח זמן. הרגעת הצרבת תלויה באפקטיביות של הטיפול הרגשי בחרדה.
לא. צרבת יכולה להתרחש בעיקר בגלל תזונה לא נכונה, והרגלי אכילה לקויים. אך לעיתים היא יכולה להתפתח גם בגלל מצב של חרדה או לחץ.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים