טיפול בצרבות – כל הדרכים הטובות ביותר לטפל בצרבת

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

צרבת עשויה להוות מטרד מתמשך לאורך הרבה מאוד זמן אצל הרבה מאוד אנשים, כל עוד לא מטפלים בה כנדרש.
משום מה לא כולם מודעים לכך שניתן לטפל בצרבת בצורה מהירה ויעילה באמצעות פעולות מאוד פשוטות ונגישות. חוסר המודעות לשיטות הטיפול בצרבת בקרב אנשים, מוביל אותם לסבל מיותר לאורך הרבה מאוד שנים, בהן הם התרגלו לחשוב שזה נורמאלי שסובלים מצרבת אחרי כל ארוחה, כמו שנורמאלי לקבל קינוח בסיומה של כל ארוחה דשנה.
אז זהו שלא. צרבת היא לא קינוח, והיא ממש לא אמורה להופיע בסיום הארוחה. במאמר זה נכיר לכם את כל השיטות הטובות ביותר לטיפול בצרבת, התחלנו.

טיפול בצרבת

תוכן עניינים

רגע לפני שנלמד איך מטפלים בצרבת, מה זה בכלל צרבת?

מערכת העיכול שלנו היא מתוחכמת בצורה מעוררת פליאה, ויש לה קשר ישיר לצרבות שאנחנו חווים. כדי להבין כיצד נוצרות הצרבות, יש לשים לב למה שעובר על האוכל שלנו שניה אחרי שאנו בולעים אותו.

האוכל יורד דרך הוושט לכיוון הקיבה שלנו. באזור שבין סוף הושט לתחילת הקיבה יש מין "מעבר גבול" שמורכב משריר שסוגר את המעבר בין הושט לקיבה. שריר זה נפתח ומאפשר מעבר רק כאשר האוכל שלנו מבקש לרדת מהוושט לקיבה.

למה צריך את השריר הזה שמפריד בין הקיבה לוושט? בקיבה יש נוזלים חומצתיים מאוד שתפקידם לטפל באוכל המגיע לקיבה. הקיבה שלנו חסינה מפני החומצתיות הגבוהה של נוזלים אלו, ואילו הוושט שלנו ממש לא בנוי להכיל את החומצות הללו. ובדיוק בשביל זה יש את השריר הסוגר הזה – למנוע מעבר של נוזלים אלו מהקיבה לוושט.

מעבר מצומצם של תכולת הקיבה לוושט מתרחש אצל כולנו, אבל זה עדיין לא בעייתי לנו. אך לעיתים כאשר השרירים באזור הבטן לא חזקים מספיק, השריר לא מספק חציצה מספקת בין הוושט לקיבה, ואז יש מעבר מוגבר של המיצים החומצתיים מהקיבה לוושט, ואז מה שקורה זה שהמיצים האלה גורמים לכוויות על רירית הוושט, וזה מה שגורם לצרבות ולתסמיניהן השונות.

הגורמים העיקריים לצרבות הם הרגלי תזונה לא טובים, וצורות אכילה לא תקינות.

ועכשיו נעסוק בשאלה, מהו הטיפול הטוב ביותר לצרבת?

 

מה עוזר לצרבת – הצעדים שצריך לנקוט לטיפול בצרבות?

יש מגוון דרכים שבאמצעותן ניתן לטפל בצרבת, אבל בגדול יש 3 טיפולים עיקריים טובים בצרבת והן:

  • תרופות
  • תזונה נכונה, וצורת אכילה תקינה
  • טיפול טבעי בצרבת המתבסס על הרפואה הסינית

בשורות הבאות נרחיב על כל הטיפולים האלה בצרבת.

 

מה עושים עם צרבת? – איך לטפל בצרבת באמצעות תרופות:

יש מגוון תרופות שיכולות להיות מעולות לטיפול בצרבת חלקן דורשות מרשם רופא וחלקן לא:

תרופות לטיפול בצרבת שאינן מצריכות מרשם רופא:

 

  • טאמס

התרופה ניתנת לרכישה בכל בית מרקחת בישראל, והיא באה בצורת טבליות המיועדות ללעיסה.

בתרופה יש חומר בשם 'סידן קרבונט', תפקידו של חומר זה בתרופה זה לסתור את החומצה הגבוהה בקיבה שהיא הגורמת לצרבת. ברגע שהתרופה מצליחה להוריד את רמת החומציות בקיבה, הרי שאנחנו נסבול פחות מצרבות.

את 'טאמס' ניתן להשיג במספר עוצמות, ועוצמת התרופה נקבעת לפי כמות ה 'סידן קרבונט' שהיא מכילה.

במידה והתרופה לא מסייעת לצרבות תוך 14 יום, או שהצרבות נהיות קשות יותר תוך כדי טיפול בתרופה, יש לפנות לרופא.

 

  • רני

רני היא תרופה שזמינה לרכישה בבתי המרקחת בישראל ללא מרשם רופא. בתרופה יש 2 חומרים שהם סותרי חומצה 'מגנזיום קרבונט' ו 'סידן קרבונט'.

התרופה תפחית את רמת החומציות בקיבה, ותספק טיפול בצרבות. את התרופה ניתן לרכוש ב2 טעמים (תפוז ומנטה) והיא באה בצורת טבליות הנועדות ללעיסה.

גם בתרופה זו, במידה והתרופה לא מסייעת לצרבות תוך 14 יום, או שהצרבות נהיות קשות יותר תוך כדי טיפול בתרופה, יש לפנות לרופא.

 

  • פמוטידין

התרופה נמכרת בבתי המרקחת ללא מרשם רופא. התרופה מפחיתה ומטפלת בצרבת על ידי כך שחומר בשם 'פמוטידין' שהיא מכילה, חוסם קולטני היסטמין מסוג 2H. וכאשר הקולטנים נחסמים זה מעכב את ייצור החומצות המופרשות לקיבה. את התרופה ניתן למצוא בישראל תחת השמות המסחריים:

  • גאסטרו
  • פאמוטידין – טבע
  • פאמו

בעת נטילת תרופה זו יש להימנע משימוש בתרופות עם 'אספירין', בהעדר הוראה אחרת מהרופא. במידה והתרופה לא מספקת הקלה לצרבות תוך 14 יום, יש לפנות לרופא.

 

  • אומפראזול

תרופה זו ניתנת לרכישה ללא מרשם רופא עד לכמות של 20 מ"ג. אומפרזול מסייע בהפחתת הפרשת החומצה בקיבה מה שעוזר מאוד בטיפול בצרבות. מינונים גבוהים יותר של התרופה מחייבים מרשם רופא. התרופה מוכרת בישראל בשמות המסחריים:

  • אומפרדקס Z
  • אומפרדקס
  • אומפריקס
  • לוסק

במידה והתרופה לא עוזרת, יש לפנות לרופא.

 

כמו כן יש מגוון תרופות העשויות לסייע במקרים קשים יותר של צרבת, שהן מצריכות מרשם רופא. כדי לקבל תרופות אלה פנו לרופא שלכם על מנת שירשום לכם את התרופה המדויקת בעבורכם.

 

טיפול בצרבות באמצעות תזונה נכונה וצורת אכילה נכונה:

ברוב המכריע של המקרים הקפדה על צורת אכילה נכונה, ושמירה על תזונה בריאה המותאמת להתמודדות עם צרבת, תהווה טיפול מצוין בצרבת, ותייתר את הצורך להשתמש עם תרופות על מנת לטפל בצרבת.

חשוב לדעת שישנם מאכלים שכאשר אוכלים אותם הם גורמים לצרבות קשות, ולעומתם יש מאכלים שיש בהם את היכולת למנוע ולטפל בצרבת. כמו כן גם לצורת האכילה יש משמעות גדולה בכל הקשור לצרבות. אכילה בצורה תקינה, והימנעות מתנועות ופעולות מסוימות לאחר הארוחה גם הן יכולות למנוע או לטפל בצרבות.

אז מה אין לאכול כדי לטפל בצרבת?

מה כדאי לאכול כדי לטפל בצרבת?

באופן כללי מומלץ לשים לב שהאוכל שאנחנו אוכלים מתעכלים בקלות ולא מעמיסים יותר מידי על הקיבה. מומלץ לצרוך מזון הגדוש בסיבית תזונתיים. כמו כן כדאי לאכול אוכל בסיסי (אוכל המכיל סידן) מכיוון שאלו סותרים את החומצות בקיבה, ומספקות הקלה מהירה על הצרבות.

בין היתר מומלץ לאכול:

  • בננה, מלפפון, שקדים, סלרי, חסה, אגסים, אגוזים, תפוחים, תפוח אדמה ( אבל לא מטוגן וללא תבלינים).

מה מומלץ לשתות כדי לטפל בצרבות?

  • חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים, מכיוון שזה מדלל את חומצות הקיבה, ומשפר את התפקוד של מערכת העיכול. מומלץ לשתות את המים בלגימות קטנות כאשר הם קרים (רצוי עם קוביות קרח).
  • מומלץ מאוד לשתות תה חם עם נענע או עם ג'ינג'ר, ותמיד מומלץ להוסיף לתה גם לימון.
  • מומלץ לשתות מיץ תפוחים
  • למי סובל מצרבות ממש קשות מומלץ לשתות סודה לשתייה בתוספת לימון בתוך כוס מים. סודה לשתייה הוא סותר חומצה מצוין, ולכן הוא מספק הקלה גדולה לצרבות.

האם חלב עוזר לטיפול בצרבות, או מחמיר את המצב?

היחס של החלב ומוצריו עם הצרבת הוא מורכב. מצד אחד כוס חלב יכול לספק הקלה מיידית לצרבות וזאת אודות לסידן שהוא מכיל, שסותר את חומצות הקיבה.

אבל מנגד לאחר זמן מה החלב גורם להאצת קצב ייצור החומצות בקיבה מה שמחמיר את המצב. ולכן מומלץ להימנע מלהרגיע את הצרבות עם החלב, ולאמץ מאכלים אחרים שמספקים הקלה טובה מהצרבות, מבלי לגבות מחיר בדמות צרבות מוגברות בהמשך.

לחצו כאן למידע נוסף על חלב וצרבת

מה היא צורת האכילה הנכונה כדי לטפל בצרבת?

  • יש לאכול ארוחות קטנות יותר, אך רבות יותר.
  • את האוכל יש לאכול לאט, תוך לעיסה יסודית.
  • יש להימנע מאכילה בשעות הלילה
  • בשעה הראשונה שלאחר הארוחה יש להימנע משכיבה, ומפעילות גופנית משמעותית.

 

מה לגבי עישון?

עישון מהווה גורם משמעותי לצרבות. אז במידה ואתם סובלים מצרבות חדלו מלעשן לגמרי, ואם זה גדול עליכם אז לפחות אל תעשנו עד שהצרבות ייעברו.

 

צרבת טיפול טבעי – טיפול בצרבות באמצעות טיפול טבעי  המתבסס על הרפואה הסינית

הרבה מאוד אנשים שרוצים לשים סוף אחת ולתמיד לצרבות פונים לרפואה הסינית, שהוכיחה את עצמה מאוד בכל הקשור לטיפול בצרבות קשות.

הרפואה הסינית מתמקדת בשלב ראשון בעצירה מיידית של הצרבות ותסמיניה.

בשלב השני היא מתאימה למטופל תזונה, בצירוף צמחי מרפא ודיקור סיני, שיעזרו לו להיפטר לחלוטין מהצרבות גם בטווח הארוך, וכמו כן לשקם את הנזקים שהצרבות גרמו לרירית הוושט.

אז אם אתם מתמודדים לאורך זמן עם צרבות, חשוב שתדעו שהרפואה הסינית יכולה להחזיר אותכם לימים בהם לא ידעתם בכלל מה הוא פשר המילה – צרבת.

 

מה עושים אם אף אחד מהדברים המופיעים במאמר זה לא עוזר לטפל בצרבת?

במקרה שכזה ייתכן והצרבות נגרמות ממחלה או בעיה בריאותית עמוקה יותר. שלעיתים אף יכולה להיות מסוכנת (אין צורך להילחץ מהר מידי, ברוב המוחלט של המקרים זה לא המצב) ולכן יש לפנות לבדיקה מקיפה אצל הרופא, במטרה שישלול או יאשש קיומה של בעיה כזו.

 

לסיכום:

  • הרבה מאוד אנשים המתמודדים עם צרבות כלל לא מודעים לכך שבאמצעות פעולות פשוטות שיבצעו הם יטפלו בצרבת בצורה מעולה.
  • בצרבת ניתן לטפל בשלוש דרכים עיקריות : תרופות, תזונה נכונה וצורת אכילה תקינה, טיפול טבעי – סיני.
  • כדי להקל על הצרבת ותסמיניה ניתן לקחת תרופות ללא מרשם כגון: טאמס, רני, פמוטידין ו אומפראזול. במידת הצורך ניתן לפנות לרופא על מנת לקבל מרשם לתרופות חזקות יותר.

דרך נוספת להקל על הצרבת זה באמצעות תזונה נכונה הכוללת:

  1. הימנעות מאכילת: אוכל שומני, חומצי וחריף, שתיית משקאות אלכוהוליים, מוגזים וכאלה במכילים קפאין.
  2. הקפדה על צורת אכילה נכונה: ארוחות קטנות אך תכופות, הימנעות מאכילה לילית, משכיבה ומפעילות גופנית מיד לאחר הארוחה.
  3. שילוב של הדברים הבאים בתפריט: שתיה מרובה של מים. שתיית תה עם נענע, או ג'ינג'ר. אכילה של בננה, מלפפון, שקדים, סלרי, חסה, אגסים, אגוזים, תפוחים, תפוח אדמה.

כמו כן יש להימנע מעישון על מנת לטפל בצרבות.

  • הרפואה הסינית גם היא דרך מצוינת לטפל בצרבת לטווח הקצר והארוך, ולטיפול בשיקום הנזקים שהצרבות גרמו לגוף.

שאלות נוספות

זה מאוד תלוי בעוצמת הבעיה. לעיתים הטיפול יהיה מהיר (כמה שעות) ולעיתים זה יכול לקחת כמה ימים ואפילו שבועות.
אצל חלק מהאנשים הצרבת באה כאפיזודה בודדת ואז חולפת מאליה, אבל לפעמים הצרבות תוקפות שוב ושוב ואז מומלץ מאוד לטפל בהן.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים