צרבת בקרב ילדים – כל מה שחשוב לדעת

תבערת צרבת משתוללת בתוככם? – אנחנו כאן בשביל לכבות אותה – צרו קשר ומומחה מטעמנו ייצור איתכם קשר.

יש מחלות ותופעות רפואיות שמאפיינות דווקא מבוגרים, ויש כאלה שמאפיינות דווקא ילדים ותינוקות. ויש את אלה שלא עושות אבחנה בין אדם לאדם, וגם לא עושות חשבון לגיל. הן תוקפות את כל שכבות הגיל באוכלוסייה. אחת מהן היא, צרבת.
צרבת עשויה להופיע בכל גיל! כך קובעים המומחים. הבעיה היא שלילדים, ובמיוחד בגילאים הקטנים יותר אין את היכולת לשתף את ההורים בתחושות שהם חווים, מה שהופך את ההתמודדות שלהם עם הצרבות לקשה ומורכבת יותר לטיפול.
אז אם גם אתם הורים אכפתיים שחוששים שילדכם סובלים מצרבות, המאמר הזה הוא בשבילכם. כאן נלמד על כל מה שצריך לדעת על צרבות אצל ילדים, סיבות, גורמים, מניעה ודרכי טיפול.

צרבת אצל ילדים

תוכן עניינים

כיצד נוצרת צרבת אצל ילדים?

בקיבה של הילדים כמו אצל המבוגרים יש מיצי עיכול שנועדים לפירוק האוכל בקיבת הילד. מיצי עיכול אלה מתאפיינים ברמה גבוהה מאוד של חומציות. למרות החומציות הגבוהה מאוד של המיצים, רקמות הקיבה העדינות של הילדים מצליחות להתמודד איתם.

הבעיה מתחילה כאשר המיצים החומציים עולים מהקיבה לוושט. לרקמות הוושט אין את המסוגלות להתמודד עם החומציות הזו של מיצי העיכול והוא נכווה ונצרב כאשר הם חודרים אליו.

מתי מיצים חומציים מהקיבה מסתננים לוושט אצל ילדים?

קודם כל חשוב לדעת שתמיד יש זליגה מסוימת של מיצי עיכול מהקיבה לוושט אצל ילדים אחרי הארוחות. אבל מדובר בכמות קטנה ולאורך זמן קצר, באופן שהוושט עדיין יכול להכיל.

מעבר רציני יותר של מיצים מהקיבה לוושט נמנע בדרך כלל מכיוון שיש שריר בין הקיבה לוושט שמשמש כמעין שער הבולם מעבר של מיצים חומציים מהקיבה לוושט. שריר זה נפתח רק כאשר הילדים אוכלים על מנת לאפשר לאוכל להגיע לקיבה, ומיד לאחר מכן הוא נסגר.

צרבת אצל ילדים מתרחשת כאשר מכל מיני סיבות מיצי הקיבה מצליחים להגיע לוושט של הילדים ולצרוב אותו.

 

מה הם הגורמים של צרבת אצל ילדים?

יש מספר גורמים העלולים לגרום לצרבת אצל ילדים, ואלה העיקריים שבהם:

 

  • תזונה לא נכונה

יש מאכלים המגבירים את קצב ייצור החומצות בקיבה, ומעלים את רמת החומציות של מיצי העיכול, מה שמגביר מאוד את הסיכוי לסבול מצרבות.

 

  • חולשת שרירים

חולשת שרירים באזור של הקיבה/וושט עשוי לגרום לשריר שאמור לסגור את המעבר של המיצים מהקיבה לוושט להתרשל בתפקידו, מה שיאפשר זליגה של מיצים מהקיבה לוושט בצורה חופשית יותר.

 

  • מערכת עיכול לא מפותחת מספיק

בקרב ילדים קטנים יותר הסיבה לצרבות היא מערכת עיכול שעדיין לא מתפקדת באופן אידיאלי.

 

  • בקע הפסקה (היאטלי)

בקע הפסקה הוא מצב שבו הבטן בולטת לתוך החזה. זה יכול לגרום לצרבת אצל ילדים מכיוון שהוא מפעיל לחץ על הוושט וגורם לרפלוקס של חומצת קיבה.

בקע הפסקה נגרם מנקודה חלשה בשריר הסרעפת. חולשה זו מאפשרת פתיחה לא תקינה של הסרעפת, אותה ניתן לראות בצילום רנטגן או באולטרסאונד. נקודת התורפה נמצאת לרוב ליד הקצה התחתון של הוושט, אבל היא יכולה להיות גם ליד המקום שבו היא מתחברת לקיבה.

התסמין השכיח ביותר לבקע הפסקה הוא צרבת שמחמירה כאשר שוכבים או מתכופפים. תסמינים אחרים כוללים קושי בבליעה, כאבים בחזה ושיעול מעת לעת.

 

כמו כן יש עוד מגוון גורמים נפוצים פחות שעלולים לגרום לצרבת בקרב ילדים.

 

מה הם התסמינים של צרבת בקרב ילדים?

תסמיני הצרבת הנפוצים ביותר בקרב ילדים כוללים בין היתר:

  • תחושות צריבה בחזה או בגרון
  • כאב או לחץ בחזה
  • שיעולים
  • צרידות
  • ירידה במשקל
  • בחילות
  • הקאות
  • כאב בעת בליעה
  • נפיחות בבטן וגזים

 

למה חשוב לטפל בצרבת של הילדים?

קודם כל זה חשוב מאוד כדי למנוע מהילדים סבל מיותר. ואם בכלל צריך עוד סיבה, אז חשוב לדעת שצרבת כרונית לאורך זמן עשויה לייצר בעיות משמעותיות יותר אצל הילד.

כאשר המיצים החומציים נוכחים בוושט של הילד יותר מידי זמן, הם עשויים לפגוע בו. מה שעלול להוביל לבעיות עיכול משמעותיות או אפילו לסיבוכים במערכת הנשימה. ולכן אין להזניח את הטיפול כאשר הילד סובל מצרבות כרוניות פעם אחר פעם.

 

כיצד מאבחנים צרבת אצל ילדים?

זה אכן עשוי להיות מורכב מאוד. ילדים ובמיוחד הקטנים שבהם לא ממש יודעים לספר לנו המבוגרים מה מעיק להם. ולכן ייתכן שהם יסבלו מצרבות לאורך זמן, ואנחנו כלל לא נהיה מודעים לסבל העובר עליהם.

לכן נדרשת מאיתנו ערנות מיוחדת לתחושות הכלליות של הילדים שלנו.

במידה ואנחנו מגלים אצל הילד תסמינים של צרבת עלינו לפנות קודם כל לרופא הילדים, הרופא ישאל לתסמיניו של הילד יבדוק את ההיסטוריה הרפואית שלו. במידה והוא יתרשם שאכן ייתכן שהילד מתמודד עם צרבות הוא יפנה את הילד לבדיקה מקיפה אצל גסטרואנטרולוג המתמחה בבעיות עיכול. הוא יבצע סדרת בדיקות מקיפות, שבסופה הוא יקבע אם הילד אכן סובל מצרבות.

 

כיצד מטפלים בצרבת אצל ילדים?

בחלק גדול מאוד של המקרים הצרבות עוברות מעצמן כעבור זמן, ללא צורך בטיפול לצרבות.  אבל במידה והצרבות לא חולפות ניתן להיעזר בין היתר באמצעות:

 

  • שינויי תזונה

יש להפחית לילד את כמות המזון הגורם לצרבת שהוא צורך. מזון זה כולל: אוכל שומני, חריף, מתובל, חומצי, קפאין, משקאות מוגזים, שוקולד. כמו כן לא מומלץ לתת לילד לשתות יותר מידי חלב, זה עשוי להמריץ את הקיבה לייצר כמות גבוהה של מיצי עיכול.

 

ומנגד מומלץ לתת לילד לאכול מזון גדוש בסיבים ובעל תכונות סותרות חומצה כמו: בננות, מלפפון, אבטיח, אלוורה, לימון ועוד.

 

לא מומלץ לתת לילד לאכול בשעתיים שלפני השינה. מומלץ להרגיל את הילד לארוחות קטנות ותכופות יותר, ולהרגיל אותו ללעוס את האוכל ביסודיות.

 

  • שינויי הרגלים לאחר ארוחה

כדאי למנוע מהילד השתוללות ופעילות מופרזת לאחר הארוחה, וכמו כן להרגיל אותו לא לשכב בשעה שלאחר הארוחה.

 

  • הגבהה לראש בשינה

מומלץ להגביה את ראשו של הילד במהלך השינה, באופן שהראש יהיה גבוה מעל שאר חלקי הגוף.

 

  • תרופות

טיפול תרופתי בצרבת מומלץ רק אם הטיפולים הטבעיים / תרופות הסבתא לצרבת לא פעלו, ורק בכפוף להוראת רופא. יש לא מעט תרופות שמדללות את חומציות מיצי הקיבה, או מעכבות את ייצורן. תרופות וכדורים לצרבת אלה יכולים לתת מענה טוב לצרבות של הילדים לפרק זמן מוגבל. שימוש עם התרופות לאורך זמן עשוי להזיק לבריאות הילד.

 

  • לסיכום:
  • צרבת היא תופעה ששכיחה אצל ילדים ותינוקות כמו שהיא שכיחה אצל מבוגרים. היא עשויה להופיע אפילו אצל ילדים ממש קטנים.
  • צרבת אצל ילדים מתרחשת כאשר מיצי עיכול עוברים מהקיבה לוושט וצורבים אותו.
  • מעבר של מיצי עיכול מהקיבה לוושט אצל ילדים יכול להתרחש בגין מגוון סיבות כגון: תזונה לא נכונה, חולשת שרירים, מערכת עיכול לא מפותחת מספיק, בקע הפסקה (היאטלי), ועוד.
  • תסמינים של צרבת אצל ילדים כוללים בין היתר: תחושות צריבה בחזה או בגרון, כאב או לחץ בחזה, שיעולים, צרידות, ירידה במשקל, בחילות , הקאות, כאב בעת בליעה, נפיחות בבטן וגזים.
  • חשוב מאוד לטפל בצרבת אצל ילדים כדי למנוע מהם סבל, וכדי למנוע התפתחות של בעיות מורכבות יותר בשל הפגיעה של חומצות הקיבה בוושט לאורך זמן.
  • חשוב להיות קשובים לתחושות של הילדים, ולפנות לרופא כאשר יש חשש לצרבות אצל הילד.
  • הטיפול בצרבת אצל ילדים יכלול: שינויי תזונה, שינויי הרגלי התנהגות לאחר ארוחה, שינה עם הגבהת ראש. ובמידה ואלה לא עוזרים, הרופא עשוי להמליץ על טיפול תרופתי לזמן מוגבל.

שאלות נוספות

כן. הצרבת נפוצה גם בקרב נערים ונערות בגיל ההתבגרות.
לרוב הצרבות לא מעידות על מצב בעייתי מיוחד. רק כאשר הן כרוניות או מלוות בתסמינים חריגים הן עלולות להצביע על מצב בריאותי בעייתי.
ליאור וויצמן
ליאור וויצמן

כמי שערך מחקר מקצועי מקיף מאוד על הצרבות ודרכי הטיפול הטובות ביותר בהן, אני שמח לחלוק ולשתף את כל הידע העצום שרכשתי על הצרבות עם כמה שיותר אנשים, על מנת לסייע להם עם הצרבות שלהם,
ההכרות שלי עם כלל דרכי ההתמודדות עם צרבת, ועם כל סוגי הצרבת, מקנה לי את היכולת והזכות לסייע למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ביותר בעבורם. מידי יום אני מכוון הרבה סובלי צרבת, לטיפול הנכון להם, והסיפוק כולו שלי.

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מתקוממים נגד הצרבות, מטפלים בהן מהשורש, וחוזרים לחיות כמו פעם!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים